Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Nent ökar antalet abonnenter – men reklamintäkterna minskar

Publicerad: 22 Oktober 2020, 06:11

Anders Jensen, koncernchef för Nent.

Foto: Janne Næss

Viaplay-intäkterna ökar men reklam- och studiointäkterna minskar för Nent under det tredje kvartalet.


Ämnen i artikeln:

Anders JensenNENT Group

Antalet Viaplay-abonnenter ökade med 31 procent under det tredje kvartalet, jämfört med samma period föregående år. Det innebär att Viaplay har 2 813 000 användare i Norden. Mellan det andra och tredje kvartalet ökade antalet abonnenter med 97 000. 

Högt kundintag, bidrag från samarbetspartners och låg churn ligger enligt Nent bakom ökningen. Under våren lanserade Nent Viaplay på den isländska marknaden, dock till ett lägre pris och ett begränsat innehåll på grund av all utebliven sport. Under början av coronapandemin, då majoriteten av all sport stoppades, sänkte även Viaplay priset i Sverige för att hålla nere churnen. 

LÄS MER: Anders Jensen kommenterar Q3-resultatet för Dagens Media

Intäkterna för Viaplay ökade med 18 procent och utgjorde 34 procent av koncernens totala intäkter. Viaplayintäkterna under det tredje kvartalet landade på 957 miljoner kronor. 

Den totala nettoförsäljningen minskade däremot från 3 383 miljoner kronor under Q3 2019 till 2 828 miljoner kronor under det tredje kvartalet 2020. 

Reklamintäkterna minskade från 836 miljoner kronor under det tredje kvartalet 2019, till 762 miljoner kronor under det tredje kvartalet 2020. 

Även intäkterna från Studios som omfattar Nents kvarvarande produktionsbolag minskade med hela 47 procent. Bakgrunden till detta uppges vara lägre efterfrågan på grund av pandemin. Vidare uppger Nent att de fortfarande planerar att sälja en del av bolagen för att främst fokusera på att producera originalinnehåll. 

Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster och intressebolag uppgick till 176 miljoner kronor, att jämföra med 265 miljoner kronor samma period föregående år. Rörelseresultatet före skatt landade på 231 (258) miljoner kronor medan rörelseresultatet låg på 256 (265) miljoner kronor. 

Intressant är även att Nent till slut har beslutat att flytta sina tv-licenser och registrering av streamingplattformar till Sverige på grund av Brexit. 

I kvartalsrapporten skriver Nent att flytten omfattas av en del risker då det innebär förändringar ”i typen och mängden reklam som bolaget kan visa” och ändringar när det kommer till vilka tjänster som bolaget måste erbjuda. En risk är även att de nya villkoren i Sverige inte blir som de i Storbritannien. Trots detta menar Nent att flytten på det stora hela inte kommer påverka koncernen väsentligt. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Anders JensenNENT Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.