Rörligt
Nent lanserar Viaplay på fem nya marknader
Publicerad: 22 september 2021, 05:54
Anders Jensen, vd och koncernchef för Nent group.
Nent ska lansera sin streamingtjänst Viaplay på fem nya marknader med start nästa år. Först ut är Storbritannien följt av Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. ”Vi har ökat takten och omfattningen av Viaplays internationella expansion”, säger Anders Jensen, vd för Nent group i ett pressmeddelande.
Med de nya expansionsplanerna kommer Viaplay vara tillgängligt i sammanlagt 16 länder och har som mål att gå från drygt tio miljoner abonnenter idag till tolv miljoner i slutet på 2025.
– Vi investerar mer på kort sikt för att skapa ännu högre långsiktig avkastning, tack vare den betydande operativa hävstång detta skapar. Vi investerar i denna tillväxt nu för att dra nytta av möjligheten som skapas när övergången till streamingtittande fortsätter att accelerera, och efterfrågan på högkvalitativa och lokalt relevanta berättelser ökar, säger Anders Jensen, vd och koncernchef för Nent group.
Partnerskap med distributörer
Vid lansering kommer Viaplays utbud i de fem nya marknaderna att bestå av nordiska, lokala och internationella serier, filmer, dokumentärer och barninnehåll, både egenproducerade och inköpta.
Viaplay kommer bli tillgängligt på de nya marknaderna på direkt-till-konsument-basis och genom partnerskap med lokala distributörer.
LÄS MER: Viaplay står inför massiv expansion – här är planen