Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Nent Group: "Vi har uppdaterat tillväxtförväntningarna"

Publicerad: 19 Juli 2019, 09:51

Anders Jensen är vd och koncernchef på Nent Group.

Foto: Janne Næss

Kvartalsrapport: Fler abonnenter men färre reklamkronor för Nent Group under andra kvartalet.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupViaplay

När Nent Group släpper rapporten för kvartal två i år, redovisas ett rörelseresultat före jämförelsesstörande poster på 455 miljoner kronor. Det är en minskning jämfört med samma kvartal förra året, då man landade på 464 miljoner kronor. 

Jämför man med första kvartalet i år, är det däremot nästan en fördubbling. Nent Groups resultat för första kvartalet låg på 274 miljoner kronor.

LÄS MER: Så gick Nent Groups första kvartal 

Försäljningen uppgick till 3 975 miljoner kronor, med en organisk tillväxt om sex procent. Det är en ökning både jämfört med förra året (3 719 miljoner), och med första kvartalet i år, då försäljningen låg på 3452 miljoner kronor.

Anders Jensen, som är vd och koncernchef för Nent Group, ser den växande skaran betalande abonnenter som mest betydande under perioden. 

–Tillväxten på abonnenter inom Viaplay är det absolut viktigaste under andra kvartalet. Vi vänder ett historiskt sett negativt kvartal på grund av säsongschurn inom sport, till ett väldigt positivt kvartal. Vår bedömning är att vi tog en hel del marknadsandelar under andra kvartalet, säger han till Dagens Media.

Under andra kvartalet tillkom 65000 nya kunder – på toppen av de cirka 100 000 som tillkom Nent Group under föregående kvartal.

– Det innebär att vi tar hela förra årets tillväxt på 170 000, på två kvartal i år. Detta har fått oss att uppdatera tillväxtförväntningarna till 250 000 abonnenter i år. 

Hur viktig är Viafree? 

– Viafree växer hälsosamt med två miljoner registrerade användare. Produkten vi kan erbjuda annonsörer blir bättre och bättre. Vi har 3,6 miljoner nedladdade appar, vilket visar på stort intresse. Viafree är beroende av räckvidd, och när den inte är där så går den ner. Därför är det viktigt att fortsätta öka investeringarna framgent, och det har vi också planer på.

LÄS MER: Svag utveckling för Nent Group på börsen 

Under årets andra kvartal minskade Nent Groups reklamintäkter med tre procent. Vilket Anders Jensen förklarar med att tv-huset inte visade hockey-vm i år.  Nent Group är inte ensamma om att ha tappat reklampengar under perioden. Reklaminvesteringarna i linjär-tv minskade totalt med 8,5 procent i maj jämfört med förra året, och landade på 426 miljoner. Så dåligt har det inte gått sedan 2014 enligt Mediebyråbarometerns siffror.

Hur ser helårsprognosen ut när det gäller reklamintäkter?

– Det kommer se ut som förra året ungefär på helårsbasis.

Nent Groups reklamintäkter under andra kvartalet stod för för 26 procent av koncernens försäljning och uppgick till 1047 miljoner kronor. 

LÄS MER: Discovery går om Nent 

Broadcasting & Streaming levererade under kvartalet tillväxt. Försäljningen inom abonnemang och övrigt motsvarade 60 procent av av koncernens försäljning, motsvarande 2391 miljoner kronor, och ökade med åtta procent.

Bolaget redovisar under perioden en kostnad på 80 miljoner kronor för centrala verksamheter, vilket är en kostnadsökning om 36 miljoner jämfört med förra året.  

Vad i praktiken är det för kostnader?

– Vi har guidat årliga 250 miljoner kronor för det som vi kallar centrala funktioner. Det innebär sådant som vi måste bygga upp för att vara ett självständigt börsnoterat företag, och är vad det kostar att driva verksamheten per år framgent. De 80 miljonerna som du nämner beror på några större engångsinvesteringar för att sätta Nent Group på banan. 

Vad är det för engångskostnader?

– Vi har investerat i en hel del intern marknadsföring och aktiviteter. Vi samlade bland annat alla våra anställda här i Stockholm för att fira våra framgångar och tala om framtiden. Ytterst sett så handlar det om investeringar i vårt team, i våra värderingar, och i vårt varumärke i form av employer branding, säger han och lägger till:

– Det är lika viktigt, om inte mer än det man investerar i innehåll och tech.

Har ni några nya lanseringar på gång som du kan berätta om?

– Vi har ytterligare ett stort antal originals i pipen, och kommer snart att vara uppe i 50 stycken. Vi tog precis skridskoåkningen från SVT – som i sammanhanget är en mindre rättighet, men i samband med skidorna och hockeyn som vi redan har, blir vi mer och mer en destination för vintersport. Det ser vi fram emot.

LÄS MER: Nent Group utökar inom vintersport 

Han avslutar:

– Vår svenska radio går fantastisk fint, och har gått från från 40 till 46 procent i lyssnarandel. Radion är en mindre del av verksamheten, men inte desto mindre viktig att nämna. 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NENT GroupViaplay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev