Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Nent går in i första partnerskapet i Baltikum

Publicerad: 2 mars 2021, 13:30

Kim Poder, chief commercial officer på Nent Group.

Foto: Nent Group

Den 9 mars lanseras Viaplay i Baltikum. Inför lanseringen har Nent Group nu tecknat sitt första distributionsavtal i Lettland.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupViaplay

Avtalet skrivs med tv- och teknikbolaget Tet, som enligt ett pressmeddelande är marknadsledande inom tv och streaming i Lettland. Dessutom har bolaget en omfattande teknikdel med bland annat bredband, datacenter och molnlösningar.

Genom avtalet får Tets kunder möjlighet att prova Viaplay under två månader. Dessutom drar Viaplay och Tet igång en sportstudio, som ska sända höjdpunkter från de sportevenemang som visas på Viaplay.

I Baltikum har Nent bland annat rättigheter till Formel 1, NHL, Champions League och Bundesliga.

– Detta partnerskap är mycket speciellt för oss eftersom det är det första i sitt slag i Lettland och Baltikum. Det är också banbrytande och progressivt på många sätt och det visar styrkan i vår streamingtjänst Viaplay. Vi är mycket glada att samarbeta med Tet som delar vår passion för bra innehåll och streaming, säger Kim Poder, chief commercial officer på Nent Group, i ett pressmeddelande. 

Som Dagens Media tidigare har rapporterat har Nent Group en offensiv plan för Viaplay. Förutom Estland, Lettland och Litauen ska tjänsten i år lanseras även i Polen och USA. Och fram till slutet av 2023 ska tjänsten etableras på ytterligare fem europeiska marknader. Målet är att nå 10,5 miljoner abonnenter inom fem år.

LÄS ÄVEN: Viaplay står inför massiv expansion – här är planen 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NENT GroupViaplay

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.