Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Nedskrivningar tynger Nents resultat

Publicerad: 4 Februari 2020, 07:15

Uppsägningskostnader och nedskrivningar drar ned Nents resultat.

Foto: Nent

Nent redovisar sin första helårsrapport sedan avknoppningen från MTG.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupAnders Jensen

Under det fjärde kvartalet ökade Nent sin nettoförsäljning något, från 3 959 miljoner kronor, till 4 169 miljoner kronor. På helåret 2019 redovisade Nent en nettoförsäljning på omkring 15,7 miljarder, jämfört med 14,6 miljarder 2018. 

LÄS MER: Anders Jensen kommenterar första rapporten

Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 513 miljoner, att jämföra med 511 miljoner samma period föregående år. De jämförelsestörande posterna under fjärde kvartalet 2019 uppgick till -731 miljoner kronor och bestod av uppsägningskostnader på 190 miljoner kronor och nedskrivningar på 541 miljoner kronor kopplade till bland annat fri-tv-innehåll. Som Dagens Media har rapporterat om tidigare har Nent sjösatt ett massivt sparpaket där de räknar med att spara 250 miljoner per år när de drar ned på personal.

11 miljoner har gått till rådgivningskostnader för sammanslagningen mellan Viasat Consumer och Canal Digital. 

LÄS ÄVEN: Nent säljer Strix, Baluba och Splay One

Efter jämförelsestörande poster landade resultatet alltså på -217 (516) miljoner kronor för det fjärde kvartalet. På helåret redovisade Nent ett resultat på 758 miljoner kronor, kraftigt nedåt från 2018 års 1,5 miljarder kronor. 

Reklamintäkterna inom broadcasting och streaming minskade med 1 procent. 

Under 2019 ökade antalet Viaplayabonnenter med 310 000, jämfört med föregående år. Kvartalsvis lockade Viaplay ytterligare 110 000 vilket gör att Viaplay har runt 1,6 miljoner abonnenter. 

– Att växa Viaplay är högsta prioritet helt enkelt för att det är det bästa sättet att skapa långvarigt aktieägarvärde. Vi har fortsatt att förnya oss och är positionerade för att dra fördel av att tittandet i ökad utsträckning sker online och on-demand, säger vd och koncernchef Anders Jensen, i en kommentar. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NENT GroupAnders Jensen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.