Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Nedskärningar på MTG TV – var tredje kan få sluta

Publicerad: 13 Januari 2015, 07:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

UPPDATERAD. MTG TV:s vd Anders Jensen höll på tisdagsmorgonen en stormöte där han berättade om omfattande nedskärningar i personalstyrkan i Sverige.


Anders Jensen, som tog över efter Joachim Nordlind i oktober, har tidigare berättat att han planerar att förändra organisationen.

– Det krävs en omställning, det är en marknad under stor press, sade han till Dagens Media i samband med att han tog över som operativ chef för MTG TV i Sverige.

Per Lorentz, presschef på MTG, vill i nuläget inte kommentera uppgifterna, utan ber om att få återkomma.

Enligt uppgift till Dagens Media handlar det om ett fytiotal tjänster, på en total personalstyrka om 140 medarbetare, som ska kapas. Uppgiftslämnare berättar för Dagens Media att i stort sett hela marknadsavdelningen försvinner, samt en rad tjänster på sälj och en del tjänster på övriga avdelningar.

Beskedet kommer efter ett 2014 då Dagens Media i ett flertal artiklar berättat om linjär-tv:s stora tittartapp. I yngre målgrupper har den genomsnittliga tittartiden per dag gått ned med över tio procent. MTG TV:s flaggskepp TV3 höll sitt tittande uppe med vinter-OS.

– Anders Jensen ger sig på personalkostnaderna, som är en ganska liten del av MTG TV:s kostnader. Det är ett desperat försök att hålla vinstnivån uppe, säger en källa med insyn.

Anders Jensen berättar för Dagens Media om morgonens stormöte:

– I stora drag har jag informerat om de förändringar som vi började tala om redan innan jul. Vi lägger ett varsel som innebär en minskning av personalstyrkan.

Han vill inte uppge hur många tjänster som ska försvinna på MTG TV.

– Det säger vi inte idag, utan det blir offentligt lite senare av respekt för processen och medarbetarna. Vi ska nu ha enskilda samtal och avdelningsmöten.

Anders Jensen bekräftar dock att det rör sig om en större nedskärning i personalstyrkan.

– Det här är en insats som är på en nivå som innebär att jag inte behöver göra om den snart. Det är en omställning av organisationen som syftar till att frigöra kostnader för att investera i innehåll.

Vilka avdelningar blir värst drabbade av nedskärningarna?

– Det är samma där, det berättar vi i individuella samtal. Det här rör sig om stora förändringar för alla medarbetare, och de ska få all information face to face innan vi går ut och säger något om det.

Många säger att MTG TV redan har en slimmad organisation. Håller du med om det?

– Jag delar den bilden, till viss del. Vi är en relativt slimmad organisation, men samtidigt har det skett en utveckling av den totala kostnaden för organisationen. Kostnaderna ökar och marknaden är pressad. Marknaden är utmanande, som vi alla vet faller PUT:en (totala tittandet), och då måste vi skapa förutsättningar för att kliva framåt. Vi tror på linjär-tv.

Hur mycket ska ni spara?

– Du får inte något absolut tal av mig. När vi har summerat året har vi tittat på var vi kan hitta besparingar. En signifikant del av de besparingar som görs ska återinvesteras i innehållet, säger Anders Jensen, och fortsätter:

– Vi sparar på administrativa kostnader samtidigt som vi kliver framåt och investerar i innehållet. Vi frigör kapital för att bygga en bättre produkt. Jag vill inte bromsa, utan skapa förutsättningar för att gasa.

Enligt Anders Jensen bygger inte den kraftfulla personalminskningen på en analys som säger att intäkterna kommer att vika under 2015.

MTG TV:s vinst ska under året öka genom såväl minskade kostnader som ökad försäljning.

– Vi har satt som målsättning att översta raden ska boosta. Vi behöver leverera en tillväxt i lönsamheten.

Hur känns det att ge ett sådant här besked till personalen?

– Som chef är det här sådant som man drar sig absolut mest för. Dessvärre har jag gjort det några gånger och jag blir aldrig van. Men det är mitt ansvar att ta de beslut som jag tror är viktiga. Jag tror på den här verksamheten, på vårt ”footprint” och arv, och det är klart att vi ska kunna vända det till något positivt.

LÄS OCKSÅ:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.