Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Nedåt för MTG:s reklam-tv

Publicerad: 7 April 2015, 06:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

MTG presenterar årsredovisningen – så går mediejättens olika affärsområden.


MTG, som efter Bonnier är Sveriges största medieföretag sett till intäkterna, ökade försäljningen med 12 procent under 2014. Det framgår av bolagets årsredovisning som offentliggjordes under tisdagsmorgonen.

Totalt landade omsättningen på 15,7 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 14,1 miljarder för 2013.

Det ”återspeglade en försäljningsökning i betal-tv-segmenten liksom i segmentet Nice, MTGx och Radio".

Även kostnaderna, exklusive engångsposter och valutaeffekter, ökade med 12 procent ”som ett resultat av tillväxten i Betal-tv Norden, investeringar i MTGx och konsolideringen av de förvärvade bolagen”.

Samtidigt står det klart att koncernens ledning har fått bättre betalt för sitt arbete. Totalt betalade MTG 148 miljoner kronor till styrelse och verkställande ledning inom de olika bolagen i koncernen. Motsvarande siffra, som speglar löner, andra ersättningar och sociala kostnader, var 129 miljoner kronor 2013.

De ökade kostnaderna gör att MTG, trots försäljningsökningen, inte ökar resultatet. Rörelseresultatet före engångsposter landar på 1 830 (1 885) miljoner kronor. Även resultatet före skatt minskade något, från 1 725 miljoner kronor 2013 till 1 652 miljoner kronor 2014.

MTG tar en goodwillnedskrivning på 159 miljoner kronor kopplat till värdeminskningar i bolaget Viastrong i Ukraina, som MTG köpte 2008.

Koncernens totala reklamintäkter minskade från 6,1 miljarder kronor 2013 till 5,9 miljarder kronor 2014. Samtidigt ökade abonnemangsintäkterna från 6,7 miljarder kronor 2013 till 7,4 miljarder kronor 2014.

Som Dagens Media tidigare har berättat har MTG stora problem med sin skandinaviska fri-tv-affär. Det är koncernens näst största intäktsben. I Sverige har MTG TV plågats av minskande tittartidsandelar, vilket leder till färre säljbara reklamkontakter. Trots MTG TV:s jätteinvestering i vinter-OS lyfte tittandet inte.

När 2014 summeras står det klart att MTG, med kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10, nådde en tittartidsandel på 33,2 procent i huvudmålgruppen 15-49 år i Sverige. Motsvarande siffra för 2013 var 33,1 procent.

Under sista kvartalet nådde MTG TV en tittartidsandel på 30,5 procent i samma målgrupp, vilket kan jämföras med 31,8 procent under motsvarande period 2013.

En annan huvudvärk för MTG är situationen i Ryssland, där ny lagstiftning begränsar utländska bolags möjligheter att äga företag.

MTG äger 38 procent av CTC Media. Gränsen enligt den nya ryska lagen är 20 procent. Hur MTG ska lösa problemet är fortfarande en öppen historia:

”MTG arbetar med rådgivare för att skydda koncernens intressen i de olika ryska verksamheterna, men ändringar i struktur eller ägande i CTC Media och MTG:s betal-tv-verksamheter kan medföra en betydande eller fullständig värdeförlust för MTGs aktieägare”, skriver MTG i bokslutet.

Det sista kvartalet under 2014 föll resultatmässigt väl ut för MTG. Nettoresultatet landade på 471 (261) miljoner kronor.

MTG ägdes vid utgången av 2014 till 48 procent av Kinnevik. MTG:s kursutveckling har under de senaste åren inte alls hängt med i den generella uppgången på Stockholmsbörsen.

LÄS ÄVEN:

Så går MTG:s affärsområden

Alla siffror är i miljontals kronor och gäller för helåret 2014.

 

Fri-tv Skandinavien

Omsättning: 4 109 (4110)

Rörelseresultat: 633 (668)

 

Betal-tv Norden

Omsättning: 5 756 (5 335)

Rörelseresultat: 709 (619)

 

Fri-tv tillväxtmarknader

Omsättning: 2 409 (2 445)

Rörelseresultat: 131 (215)

 

Betal-tv tillväxtmarknader

Omsättning: 1 225 (1 089)

Rörelseresultat: 104 (129)

 

Nice Entertainment, MTGx samt MTG Radio

Omsättning: 2 778 (1 537)

Rörelseresultat: -32 (-49)

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.