Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Nedåt för MTG:s fri-tv

Publicerad: 19 April 2013, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

MTG:s kvartalsrapport visar att mediehuset drabbas av minskade annonsinvesteringar i tv på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

MTGMTG TVTV6TV3

Mediebolaget MTG  – som i Sverige driver kanaler som TV3 och TV6 – kom med årets första kvartalsrapport i går. En rapport som överträffade aktieanalytikernas förväntningar något.

Detta trots att omsättningen minskade från 3 259 miljoner under första kvartalet 2012 till 3 223 miljoner kronor under samma period i år.

Även rörelseresultatet backade från 542 miljoner kronor 2012 till 454 miljoner kronor, inklusive andelar från intressebolag.

Reklaminvesteringarna i tv har backat kraftigt under inledningen på året, enligt Mediebyråbarometern.

När Dagens Media ställde frågor om hur det påverkar de svenska mediehusen ville företrädare för MTG inte kommentera saken.

MTG:s kvartalsrapport avslöjar dock att bolaget känner av att den tidigare överhettade marknaden för tv-reklam svalnat.

Segmentet ”fri-tv Skandinavien”, där de svenska reklamkanalerna ingår, backade med en procent. För Sverige är tappet större.

”Försäljningsutvecklingen jämfört med föregående år återspeglade i huvudsak lägre försäljning i Sverige och Norge, vilket delvis motverkades av högre försäljning i Danmark”, skriver MTG i rapporten.

Totalt landade försäljningen i segmentet på 1024 miljoner kronor.

Tittandet på MTG:s svenska kanaler (TV3, TV6, TV8, TV10) backade också.

Tittartidsandelen i huvudmålgruppen 15-49 år landade på 34,6 procent. Samma siffra under första kvartalet 2012 var 34,9 procent.

”Den sammanlagda kommersiella tittartidsandelen för koncernens svenska kanaler minskade något jämfört med föregående år men ökade betydligt jämfört med föregående kvartal”, står det i rapporten.

Betal-tv-segmentet i Norden ökar dock. Försäljningen gick upp med tre procent jämfört med föregående år. MTG tror starkt på Viasat även framåt. Detta trots att antalet premiumabonnenter fortsätter att minska.

”Koncernens bas av premiumabonnenter, exklusive Viaplays snabbt växande abonnentbas, fortsatte som förväntat att minska jämfört med föregående år samt mot föregående kvartal”.

MTG lyckas ändå öka intäkterna, delvis genom att ta mer betalt.

”Som tidigare tillkännagivet förväntar sig koncernen att betal-TV Norden fortsatt ökar sina intäkter under 2013, exklusive valutakurseffekter, och redovisar en rörelsemarginal på cirka 10-12 procent för helåret 2013”

Bolaget släpper inga siffror för antalet abonnenter på nättjänsten Viaplay.

”På betal-tv-sidan har den nordiska internettjänsten Viaplay fortsatt sin snabba expansion och redovisat rekordstort antal dagliga tittare”, skriver koncernchefen Jørgen Madsen Lindemann i sin kommentar i rapporten.

MTG:s kassa är välfylld.

Koncernens nettokassa uppgick till 17 miljoner kronor vid kvartalets slut. Det kan jämföras med en nettoskuld på 733 miljoner kronor i slutet av det första kvartalet 2012.

Nu väntar förvärv.

Enligt Dagens Industri är Bonniers betal-tv-verksamhet C More till salu.

– Jag har bara sett att Dagens industri har skrivit om det. För oss är det alltid intressant att titta på möjligheter till att konsolidera en marknad, men jag vet inte mer än du gör gällande C More, säger Jørgen Madsen Lindemann i dag till tidningen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGMTG TVTV6TV3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.