Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

NBCU lanserar streamingtjänst i Sverige

Publicerad: 28 Februari 2018, 13:47
Uppdaterad: 28 Februari 2018, 14:21

"Man kommer se mer av vår marknadsföring de kommande veckorna", säger Hendrik McDermott på NBCU. Foto: Janne Naess

Streamingtjänsten Hayu med 150 realityserier i sitt utbud ska fungera som komplement till Netflix och andra betaltjänster. Nu lanserar NBCU betaltjänsten offentligt på den nordiska marknaden. "Det här är nästa fas i vår expansion".


En ny streamingaktör tar klivet in på den svenska marknaden när NBCU lanserar streamingtjänsten Hayu i Sverige och övriga nordiska länder. Tjänsten erbjuder reality-program så som ”Keeping up with the Kardashians”, ”Real housewives” och “Million dollar listing”.

Hayu släpptes första gången 2016 i Storbritannien, Australien och Irland.

Tjänsten erbjuds från 49 kronor i månaden och ska enligt Hendrik McDermott, chef för branded on demand på NBCU ses som ett komplement till streamingtjänster som Netflix, HBO, C More och Viaplay.

– Det här är nästa fas i vår expansion. Sverige är en bra tv-marknad, så vi ser väldigt mycket fram emot vad vi kan åstadkomma här, säger Hendrik McDermott när Dagens Media möter upp honom på Lydmar Hotel i Stockholm.

Efterfrågan på reality-tv, den digitala infrastrukturen och språket har varit viktiga faktorer som lett till att NBCU nu lanserar Hayu i just Sverige och Norden. Ett av de reklambudskap som Hayu lockar med är att reality-avsnitten släpps samma dag som i USA. Programmen kommer därför inte ha några svenska undertexter.

– Så en viktigt del i valet av Sverige är att människor pratar engelska här. Det tillåter oss att fortsätta med vårt unika försäljningsargument.

"Vårt innehåll attraherar till störst del unga kvinnor"

Även om NBCU i veckan går ut stort för att marknadsföra Hayu så smyglanserades tjänsten faktiskt redan i slutet av förra året.

– Vi gör detta med alla våra lanseringar, en ”soft launch”. En nyckelfunktion med vår plattform är att vi är digitala, vi har marknadsfört tjänsten men du kanske bara inte har sett det än. Mycket av vår marknadsföring sker på sociala medier och är effektiv riktad, så om du är inom vår målgrupp har du kanske sett marknadsföringen. Men från och med nu kommer vi göra mycket mer.

Hendrik McDermott berättar att en stor del av Hayus prenumerationskonverteringar sker genom sociala medier. För att marknadsföra sig satsar de mycket på att klippa ut roliga eller intressanta delar ur en viss säsong från exempelvis ”Keeping up with the Kardashians”.

– Fördelen för oss nu är att vi har erfarenhet från lanseringen i Storbritannien för två år sedan, vi kan se vilka videoklipp som fungerar. Vi kan nu ta det bästa som vi har producerat och föra det vidare till marknaden här.

För att få folk att få upp ögonen för Hayu i Sverige har de skapat ett influencer-event som hölls i tisdags kväll hemma hos Daniel Paris tillsammans med influencers som Ellen Bergström och Hanna Friberg. Tanken var att skapa ett pyjamasparty för att sträckkolla på Hayus utbud, och influencer-profilerna bjöd in kompisar och allmänheten till att delta.

I veckan kommer Hayu gå i radio och tanken är att även gå i fler medieslag. Digitalt kommer dock alltid vara primärt.

Hayu riktar sig främst till unga kvinnor i åldrarna 18 till 34 år och Hendrik McDermott säger att 70-80 procent av användarbasen idag består av just unga kvinnor.

– Vårt innehåll attraherar till störst del unga kvinnor och vi skapade tjänsten med det i åtanke.

Hur många prenumeranter har Hayu lockat sedan ”mjuklanseringen” i slutet av förra året?

– Vi diskuterar aldrig våra prenumerationssiffror offentligt men jag kan generellt säga att vi är väldigt nöjda med prenumerationssiffrorna för alla fyra marknader. Det indikerar både att innehållet är väldigt populärt och att vår marknadsstrategi fungerar väl. Man kommer se mer av vår marknadsföring de kommande veckorna men det visar att vi har lyckats nå våra prenumeranter över sociala medier.

Varför behöver svenskarna en till streamingtjänst?

– Folk gillar definitivt reality-tv, och vi kan verkligen erbjuda den typen av tjänst. 49 kronor i månaden är dessutom ett rimligt pris. Det ger svenska folket ytterligare ett tillfälle till bra underhållning. Alla har antagligen redan två eller tre prenumerationer, men vi ser exempelvis i Storbritannien att människor har flera betaltjänster för att de vill ha tillgång till det bästa innehållet.

NBC Universal (NBCU) är en amerikansk underhållnings- och mediekoncern. Det största dotterbolaget är mediebolaget NBC.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.