Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Näthat engagerade mer än "Mello"

Publicerad: 12 Februari 2013, 06:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:56

"Uppdrag Gransknings" avsnitt av näthat har omnämnts fler gånger i de sociala medierna än både Melodifestivalen och fotbollsmatchen mellan Sverige och Argentina.


Ämnen i artikeln:

Uppdrag GranskningMTGLike.tvSVTCom hemTV4

Det är Com Hem som i sin nya mätning Tittarpuls – som ska visa hur svensk tv engagerar tittarna i de sociala medierna – har undersökt hur många omnämnanden som olika tv-program fick under förra veckan.

Absolut flest, hela 4 700 gånger, nämndes det mycket uppmärksammade avsnittet av "Uppdrag Granskning" som handlar om näthat.

En uppmärksamhet som även nådde de kvinnor som medverkade i kortfilmen "Män som näthatar kvinnor", en viralsuccé som "Uppdrag Granskning" laddade upp som en teaser inför hela avsnittet.

– Det är otroligt många som har hört av sig och berättat att de också har fått sådana här brev. Det rasslar till i min inkorg hela tiden. Näthatet har övergått till nätkärlek, har TV4:s Jenny Alversjö, som medverkade i filmen, tidigare sagt till dagensmedia.se.

Näst mest, 4 210 omnämnanden, fick vänskapsmatchen i fotboll mellan Sverige och Argentina. Melodifestivalen nämndes i sin tur 3 755 gånger i de sociala medierna.

Com Hem har dock fått hård kritik för Tittarpuls av konkurrenten MTG, som menar att Com Hems mätning visar för låga siffror.

En mer rättvis bild, med högre siffror, hävdar MTG istället visas av deras egna mätning Like.tv, som genomförs i samarbete med Lissly.

– Vi har bevakat samtal om tv-program via sociala medier i över ett års tid nu och har lärt oss en hel del under denna tid såsom när man pratar, vilka hashtags som används och så vidare. Det, samt att vi använder ett riktigt bra verktyg från Lissly, tror jag är de främsta anledningarna till varför våra siffror skiljer sig åt så pass markant, har Ali Tajbakhsh, chef för digitala medier på MTG, tidigare sagt till dagensmedia.se.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.