Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Musikjättar till angrepp mot Youtube

Publicerad: 25 April 2016, 12:44
Uppdaterad: 25 April 2016, 12:56

Foto: Janne Næss

De tre största skivbolagen, Universal, Sony och Warner anser att Youtubes teknik för att identifiera låtar som laddas upp inte fungerar, uppger Financial Times.


Ämnen i artikeln:

Youtube

Content ID heter Youtubes teknik för upptäcka och känna igen musik som laddas upp på sajten utan tillstånd. Nu går musikvärldens tre giganter, Universal Music Group, Sony Music och Warner Music Group ihop och anklagar Youtube för att tjänsten släpper igenom för mycket skyddad musik, berättar Financial Times.

Universal uppger nu att man har anlitat ett utomstående bolag som ska hitta upphovsskyddad musik, från artister som Sam Smith och Taylor Swift, som Content ID missar. Enligt företaget släpper Content ID igenom 40 procent av skyddat material.

Youtube slår tillbaka mot kritiken och uppger till Financial Times att Content ID har en träffsäkerhet på 99,5 procent och att smutskastningen från skivbolagen är en del av deras kommande licensförhandlingar för att försvaga varumärket.

"Content ID fungerar och våra siffror backar upp detta" säger Youtubes chief business officer, Robert Kyncl till Financial Times.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.