torsdag8 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Musikhjälpen gick hem hos webb-tv-publiken

Publicerad: 18 december 2014, 08:23

Musikhjälpen tog sig in på MMS topp tio lista över de mest sedda webb-tv-programmen.

Ämnen i artikeln:

Webb-tvMusikhjälpenMMS

AA

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se


"Julkalendern: Piratskattens hemlighet":s intåg i tablån krossade allt motstånd i MMS webb-tv-mätning förra veckan och petade slutligen ner "Paradise Hotel" från tronen.

Den positiva trenden för programmet fortsätter även denna vecka genom att ta hem plats ett till sex samt plats åtta. Bäst gick det för avsnitt nummer åtta som hade 311 592 startade strömmar under vecka 50.

Veckans uppstickare, och som också snor sjundeplaceringen från "Piratskattens hemlighet", är livesändningen av Musikhjälpen 2014. SVT-programmet redovisade 256 774 startade strömmar under den gångna veckan.

Vad gäller det sammanlagda webb-tv-tittandet fortsätter det att öka - en utveckling som tog fart förra veckan. Ökningen är dock inte i lika så stor som under vecka 49.

I alla fall inte vad gäller antalet startade strömmar som då gick upp med hela 29 procent. Totalt uppmättes 19 268 067 strömstarter under vecka 50 - 3 procent upp. Vad gäller spenderad tid ökade timmarna dock kraftigt, 27 procent upp jämfört med föregående vecka - totalt 6 334 836 timmar.

Plats nio och tio kneps av "Paradise Hotel", med 212 885 starter, samt "Historieätarna" med 211 637 starter.

Under vecka 50 hade SVT flest startade strömmar med totalt 12 442 830 starter. Trots att de inte finns representerade på topp-tio-listan knep TV4 plats två med 3 369 345 strömstarter. På tredjeplatsen kom MTG med 2 066 383 starter.

Se hela MMS lista för vecka 50 till höger.

Om mätningen (Källa: MMS)

Sedan 2011 genomför MMS webb-tv-mätningar i samarbete med deltagande webb-tv-aktörer. Webb-tv-mediet ökar i omsättning för varje år, vilket gör det allt viktigare att förse branschen med en stabil valuta.

MMS:s ambition är att som en oberoende part mäta konsumtion av rörlig bild på webben. MMS samarbetar med ledande mätbolag som mäter all rörlig bild på web­ben.

I dagsläget mäts de fem stora webb-tv-tjänsterna, SVT, MTG TV, TV4, SBS Discovery och UR. Mätningen omfattar alla större plattformar inklusive webbläsare och appar för An­droid och iOS.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev