Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

MTV i nytt avtal med Com Hem

Nya kanaler in i det digitala utbudet – men minskad distribution för MTV. Det är några av konsekvenserna i MTV Networks nya avtal med Com Hem.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 12 November 2010, 13:35
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:31

Ämnen i artikeln:

MTVNickelodeon

Com Hem och MTV Networks, med kanaler som MTV, Nickelodeon och Comedy Central, har omförhandlat sitt distributionsavtal.

Och det är med blandade känslor Lars Mossing, vd för MTV Networks, berättar om konsekvenserna.

De goda nyheterna är att alla MTV Networks kanaler kommer att finnas med i Com Hems digitala utbud. Med den nya kanalen ”Nick Jr”, som vänder sig till barn mellan 3-6 år, ökar också antalet kanaler från fem till sex.

Nickelodeons och Comedy Centrals innehåll blir också för första gången tillgängligt via Com Hems on-demandtjänst.

– Vi är mycket nöjda med vad avtalet gör för våra kanaler på den digitala sidan, säger Lars Mossing vd MTV Networks till dagensmedia.se.

Men för kanalen MTV blir avtalet ett smärre dråpslag. 30 procent av distributionen tappas då kanalen flyttas från Com Hems analoga basutbud till det digitala utbudet.

– Vi är ärliga och säger att detta är det negativa med det nya avtalet. Samtidigt är det naturligt att kanaler flyttas från det analoga till det digitala nätet.

– Det är en förändring som kanaler som Discovery och Eurosport gick igenom redan 2007. Nu har turen kommit till MTV.

Vad ska ni göra för att dämpa tittartappet?

– Vi ska jobba hårt med fortsatt fokus på innehåll, marknadsföring och pr för att försvara vår share på den digitala arenan.

Sedan digitaliseringen av marknätet slutfördes 2007 går större delen av de svenska tv-sändningarna via det digitala nätet. Kabeloperatörer som Com Hem har fortfarande kvar ett analogt basutbud

Tittartidsandelar

Tittartidsandelar för MTV Networks kanaler, enligt MMS månadsrapport för

oktober 2010 (vecka 40 - 43)

 

•MTV 0,8 procent

•Nickelodeon 0,8 procent

• Comedy Central 0,2

Ämnen i artikeln:

MTVNickelodeon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.