Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

MTG TV: "Vi måste erbjuda tjänster som är så pass mycket vassare"

Publicerad: 11 November 2014, 12:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

MTG TV:s försäljningsdirektör Mats Nyman ger sin syn på pirajtsajterna – och hur de bäst kan stoppas.


Ämnen i artikeln:

BredbandsbolagetMTG TV

Som Dagens Media kunde avslöja igår har film- och tv-bolagen gått samman och stämt Bredbandsbolaget i Stockholms tingsrätt.

Ambitionen är att domstolen förbjuder Bredbandsbolaget att ge kunderna tillgång till illegala streamingsajter som The Pirate Bay och Swefilmer.

Mats Nyman, försäljningsdirektör på MTG TV, berättade nyligen om sin syn på kriget mot piratsajterna i en stor intervju med Dagens Media.

– P-vod (pirat video-on-demand) är en utmaning, säger han.

Enligt MTG TV lägger svenskarna i snitt 8,7 minuter om dagen på att titta på film och tv hos piratsajterna. Motsvarande antal minuter för annonsfinansierad video-on-demand är 12 minuter, varav 3,3 minuter går till tv-husens play-tjänster (där SVT slukar 50 procent).

Enligt Mats Nyman ska MTG TV möta p-vod med bättre tjänster.

– Man kan prata om förbud, men samtidigt vet man att saker förändras snabbt i den här världen, säger han, och fortsätter:

– Om vi jagar ner det som har lagts upp på en tjänst, exempelvis ”Paradise Hotel”-avsnitt, så poppar det upp någon timme senare på en annan server. Därför måste vi erbjuda tjänster som är så pass mycket vassare, antingen i kvalitet eller utbud, att det illegala alternativet blir mindre intressant.

Mats Nyman tror att många p-vod-konsumenter saknar kännedom om att de använder en illegal tjänst.

– Det ligger ju till och med annonsörer där, och det ser städat och snyggt ut. Jag tror till och med att det finns folk i branschen som inte har koll på vad det där är. Det är ett problem.

MTG TV:s mål är att bli vassast i Sverige på annonsfinansierad video-on-demand.

– Vi ska vara bäst på a-vod, inte minst via MTGx (MTG:s digitala utvecklingsbolag).

En viktig åtgärd är att införa en adaptiv streamingkvalitet, vilket innebär att kvaliteten varierar beroende på tittarens uppkopplingshastighet.

– Det är en hygienfaktor, säger Mats Nyman.

MTG TV har nyligen börjat erbjuda kunderna möjligheten att registrera sig, och ”signa in”, när de tittar på tv-bolaget play-tjänster. Tanken är att lära sig mer om användarna, som i gengäld får tillgång till förhandsvisningar av programinnehållet.

MTG TV ser också över mängden reklam som tittarna exponeras för i play-tjänsten.

– Där kan jag säga att alla aktörer lite slarvigt har tryckt in alldeles för många sekunder av reklam. Det gör att upplevelsen blir stökig. Vi ser att i den här miljön blir man mer känslig för avbrott än vad man är när man ser på linjär-tv, som är mer tillbakalutad.

Innehållet ska bestå av MTG:s egenproducerade innehåll, inköpt material, samt tredjepartscontent som hela tiden byggs på. MTG TV har bland annat tecknat avtal med Maker Studios – en av världens största producenter av onlineinnehåll.

– Maker är gigantiskt, en av världens största nätverk på Youtube. Det är klart att det finns material att hämta där, och vi får en veckas exklusivitet, säger Mats Nyman.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

BredbandsbolagetMTG TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev