Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

MTG TV:s vd: "Reklam kommer inte förstöra OS-upplevelsen"

I en intervju med Dagens Media avslöjar MTG TV:s vd Joachim Nordlind planerna för vinter-OS 2014 i Sotji.


Publicerad 2013-05-21 11:31
Uppdaterad 2015-12-06 12:57

Ämnen i artikeln:

TV8

Dela artikeln:

Nyheten om att MTG lagt beslag på de exklusiva svenska sändningsrättigheterna till OS 2014 och 2016 slog ner som en bomb sommaren 2011.

Både den förra rättighetsinnehavaren SVT och landets idrottsförbund har uttryckt stor oro över att det kommersiella mediebolaget tar över jätteevenemanget.

Kritiker har hävdat att MTG kommer att låsa in attraktiva delar av OS i betal-tv, att de mindre sporterna kommer att gömmas undan, samt att sändningarna kommer att styckas sönder totalt av reklamavbrott.

Joachim Nordlind, vd för MTG TV, anser att det inte finns fog för oron.

– Det här är verkligen första gången som ett OS i Sverige finansieras kommersiellt, med reklam, säger han till Dagens Media, och fortsätter:

– Men internationellt är det inget konstigt. Av alla kanaler som sänder OS i världen är de absolut flesta reklamfinansierade. Det innebär att de som levererar sändningen gör det på ett sätt som är anpassat för reklam.

Han betonar att MTG – som äger bland annat TV3, TV6, TV8 och TV10 – kommer att gå försiktigt fram med reklamen under OS. Hur och var MTG ska lägga reklamavbrotten beror på sporten.

– I vissa sporter, som hockey och alpina tävlingar, finns naturliga pauser. I andra sporter som saknar naturliga pauser, exempelvis längdskidor och skidskytte, måste man vara mer följsam och försiktig med reklamen.

MTG:s ambition är att jobba mycket med korta avbrott, så kallade powerbrejks, under de sporter som saknar naturliga pauser.

Enligt Joachim Nordlind innebär detta att MTG inte kommer att använda alla de 12 reklamminutrarna som bolaget har rätt att sälja och sända varje timme.

– Det betyder dels att annonsörerna får en unik möjlighet att synas väldigt exklusivt, dels att upplevelsen inte kommer att förstöras för tittarna, säger Joachim Nordlind.

Eftersom OS drar sådana enorma tittarvolymer räknar MTG med att alla annonsörer får plats i sändningarna, trots den nerkortade reklamtiden.

– Det kommer att finnas ett lager för alla ändå. Vi behöver inte stressköra reklamminuter, utan kan hålla oss på låga nivåer – och flirta med både tittarna och annonsörerna.

MTG planerar att sälja fyra huvudsponsorskap kring OS, där Internationella olympiska kommitténs toppsponsorer – bestående av stora, globala varumärken – blir först att erbjudas plats.

– Huvudsponsorerna syns överallt, inklusive det som ligger på nätet.

Vid sidan av de fyra huvudsponsorskapen finns möjlighet för annonsörerna att köpa sponsorskap av separata sporter i OS-utbudet – och då initialt alpint, längd/skidskytte och ishockey.

Reklamspotarna ska säljas enligt en run by station-princip – vilket innebär att MTG väljer var de placeras ut i sändningarna. Den enda sporten där annonsörerna kan köpa en specifik placering blir i hockeyn.

– Anledningen är att sändningarna är väldigt levande. Tablåerna förändras hela tiden beroende på hur det går för de svenska deltagarna, så det är väldigt svårt för oss att säga exakt hur mycket curling vi kommer att sända, säger Joachim Nordlind.

Priset för reklamutrymmet i OS blir betydligt dyrare än i MTG-kanalernas vanliga tablåer.

– Det är klart att vi premiumprissätter detta. Vi erbjuder en enorm räckvidd, och ett unikt innehåll. Det har aldrig tidigare funnits en möjlighet för svenska annonsörer att synas i OS. Vi tror att marknaden är beredd att betala ett premium för OS.

Hur MTG TV ska distribuera OS-innehållet över sina kanaler är ännu inte klart. Men en sak är säker – inget av ”nationellt intresse” kommer att stängas in i betal-tv.

– Det vi kan säga i det här läget är att vi kommer att sända allt det bästa från OS i våra fri-tv-kanaler (TV3, TV6, TV8 och TV10). Där kommer vi att sända minst lika mycket som SVT sände under förra vinter-OS i Vancouver. Men i detalj vilka kanaler som tar hand om vilka sporter får vi återkomma till.

Joachim Nordlind beskriver hur hela MTG Sverige har engagerats i arbetet med OS.

– Det finns inte ett enda bolag som inte är inblandat för att göra det här till en riktigt bra upplevelse för våra tittare och annonsörer.

Inte minst pågår ett stort arbete med bolagets online-plattform för att möta tittarnas krav på starka webbsändningar.

– Visionen är att erbjuda den bästa tittarupplevelsen någonsin, på alla plattformar.

Även programavdelningen har börjat arbeta med OS-förberedelserna. Joachim Nordlind berättar att produktionen av två införprogram redan är igång, för sändning i TV3 kring årsskiftet.

I det ena införprogrammet kommer MTG:s sportstjärna Patrik Sjöberg att träffa kända olympier.

I det andra, som går under arbetsnamnet ”Drömmen om Sotji”, får tittarna följa en rad svenska olympier – däribland Jens Byggmark, Marcus Hellner, Henrik Lundqvist och skicross-stjärnan Anna Holmlund – i deras förberedelser inför den stora sportfesten.

– Tack vare vårt samarbete med SOK har vi möjlighet att komma nära de här stjärnorna. Exempelvis var vi med på sjukhuset när Anna Holmlund hade pajat knät. Nu får tittarna följa hennes väg tillbaka. Hon är helt inställd på att hon kommer att vinna OS.

På frågan om MTG kan ”räkna hem” OS, som är en extremt dyr rättighet, svarar Joachim Nordlind:

– Det där är en missuppfattning, att man köper OS ungefär som man köper hockey-VM. Skillnaden är att vi har blivit utvalda av den olympiska kommittén. De vill att vi ska sända det här, eftersom de tror att vi kan utveckla rättigheten och göra sändningarna bättre. Därför har vi fått det här förtroendet.

Han betonar att vinsten för MTG är betydligt större än de intäkter som genereras via annonsörer och sponsorer under själva OS-sändningarna.

– För oss är det här en möjlighet att bekanta oss med en stor, bred målgrupp. Vi får möjligheten att möta en ny publik. Det kommer att leda till ökad distribution av våra kanaler, marknadsföringsmöjligheter vad gäller våra kommande program, och det kommer att stärka vårt varumärke, hela uppfattningen av oss som tv-bolag.

– Det här är en chans som vi inte kommer att missa.

Olympiska vinterspelen i Sotji i Ryssland hålls den 7-23 februari 2014.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.