Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

MTG TV:s vd om OS: "Vi är otroligt stolta"

Publicerad: 26 Februari 2014, 08:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:46

Spelen i Sotji är över. För Dagens Media berättar Joachim Nordlind, vd på MTG TV, om tiden i Ryssland, tappade tittare och om den långa vägen mot OS i Rio.


Ämnen i artikeln:

MTG TV

MTG TV är nöjda med arrangemanget och att man lyckats sopa banan med sina forna tittarrekord. Joachim Nordlind, vd på bolaget, har varit på plats i Sotji, och han är nöjd med produktionens prestationer.

– Vi är otroligt stolta och nöjda med vad vi har levererat. Det har varit ett fantastiskt OS och det har varit kul att se att tittarna uppskattar det vi gör. Vi är även glada för all bra kritik vi fått och för de fina tittarsiffrorna, säger han till Dagens Media.

Vad tar ni främst med er från OS-arbetet?

– Det har varit utvecklande och positiv för alla bolag i Sverige att jobba integrerat över alla plattformar och bolag för att maximera produkten i alla delar. Vi har lärt oss mycket som vi kommer att ha stor nytta av när vi nu börjar jobba mot Rio.

Innan OS spekulerades det vilt kring hur sändningarna skulle arta sig nu när spelen för första gången skulle komma att sändas i en kommersiell miljö.

MTG TV har enligt egen utsago varit sparsamma med reklamen och när Dagens Media intervjuade tre tv-chefer på mediebyråerna Mediacom, Carat och Bizkit ansåg de att det förmodligen rörde sig om en kombination av att MTG TV inte lyckats sälja allt, samtidigt som de förhållit sig sparsamma för tittarnas skull.

Enligt Joachim Nordlind ligger förklaringen till MTG varit sparsamma med reklamen.

– Försäljningen har gått bra och annonsörer och sponsorer har varit nöjda. Det är alltid svårt att veta innan hur mycket tittande det blir men eftersom siffrorna varit höga så har vi heller inte behövs maximera reklamtiden. Det känns bra att vi har kunnat leverera till tittarna utan att behöva maxa reklamen, säger Joachim Nordlind.

Flera mediebyråchefer har flaggat för att TV3:s vårtablå är för svag för att kunna behålla de höga tittarsifforna. Något Som Joachim Nordlind till viss del instämmer i.

– Jag tror inte att det finns något innehåll förutom OS som kan behålla OS-siffrorna, och det kan man heller inte förvänta sig. Vad gäller utvärderingen av tablån så är det alldeles för tidigt att säga något. Det har hittills bara gått någon dag. Vi var slotvinnare på Hasselhoff i måndags, och även om vi hade önskat oss lite mer så är det för tidigt för att utvärdera, säger han och fortsätter:

– Vi har jobbat med att promota vårens tablå under OS. Det har varit ett detaljerat arbete att försöka optimera trailerfilmer och reklam under spelens gång. OS har ju inneburit en stor chans för oss att visa vad som kommer under våren.

Om två år stundar OS i Rio. MTG TV har rättigheterna och redan du börjar förarbetet inför sommarspelen i Brasilien.

– Det blir ett uppstartsmöte nästa vecka, så vi drar igång direkt. Vi kommer att utvärdera Sotji-projektet och se vad vi kan utveckla. Det arbetet inleds nu, men man måste komma ihåg att ett sommar-OS inte är samma sak som ett vinter-OS, och att paketeringen ser väldigt annorlunda ut.

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

MTG TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev