Rörligt
MTG TV och Kanal 5 i ordkrig om sommartittandet
Publicerad: 31 augusti 2010, 10:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41
Tio veckor i rad har TV6 varit större än Kanal 5 i de båda kanalernas huvudmålgrupper. ”Oerhört glädjande”, säger MTG TV:s presschef Max Lagerbäck – och får mothugg av Kanal 5:s Dan Panas.
MS
Martin Schori
Perioden gäller vecka 25 (midsommarveckan) till vecka 34 (som slutade den 29 augusti).
– Det är naturligtvis otroligt glädjande att TV6 slår Kanal 5 under sommaren. En stark och stabil leverans, säger MTG TV:s presschef Max Lagerbäck.
Enligt honom är TV6 större än Kanal 5 både i målgruppen 15-44 år, som är Kanal 5:s huvudmålgrupp, samt 15-49 år vilket är målgruppen som MTG TV erbjuder sina annonsörer.
I den första uppgår TV6:s nationella andel till 11,0 mot Kanal 5:s 10,0.
I den något bredare målgruppen är siffrorna 10,2 mot 9,4 till TV6:s fördel.
Under samma period förra året var både TV6 och Kanal 5:s andel 10,0.
Spelar sommartittandet någon roll då tittandet generellt sett är lågt?
– Målet är alltid att slå konkurrenten, säger Max Lagerbäck.
Kanal 5:s presschef Dan Panas:
– MTG TV är som vanligt starka i lågsäsong och utanför primetime. Det är inget trendbrott där.
Han vill hellre prata om siffrorna för det första havåret 2010, som visar att Kanal 5:s andel ligger på 11,2 procent medan TV6 landar på 8,6 procent.
– Det enda trendbrottet vi har noterat under det första halvåret är att TV6 tycks ha stagnerat och möjligen även TV3:s tapp i prime under högsommaren, säger Dan Panas.