onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

MTG TV och Kanal 5 i ordkrig om sommartittandet

Publicerad: 31 augusti 2010, 10:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Tio veckor i rad har TV6 varit större än Kanal 5 i de båda kanalernas huvudmålgrupper. ”Oerhört glädjande”, säger MTG TV:s presschef Max Lagerbäck – och får mothugg av Kanal 5:s Dan Panas.

Ämnen i artikeln:

MTG TVDan PanasMax LagerbäckTV6Kanal 5

MS

Martin Schori


Perioden gäller vecka 25 (midsommarveckan) till vecka 34 (som slutade den 29 augusti).

– Det är naturligtvis otroligt glädjande att TV6 slår Kanal 5 under sommaren. En stark och stabil leverans, säger MTG TV:s presschef Max Lagerbäck.

Enligt honom är TV6 större än Kanal 5 både i målgruppen 15-44 år, som är Kanal 5:s huvudmålgrupp, samt 15-49 år vilket är målgruppen som MTG TV erbjuder sina annonsörer.

I den första uppgår TV6:s nationella andel till 11,0 mot Kanal 5:s 10,0.

I den något bredare målgruppen är siffrorna 10,2 mot 9,4 till TV6:s fördel.

Under samma period förra året var både TV6 och Kanal 5:s andel 10,0.

Spelar sommartittandet någon roll då tittandet generellt sett är lågt?

– Målet är alltid att slå konkurrenten, säger Max Lagerbäck.

Kanal 5:s presschef Dan Panas:

– MTG TV är som vanligt starka i lågsäsong och utanför primetime. Det är inget trendbrott där.

Han vill hellre prata om siffrorna för det första havåret 2010, som visar att Kanal 5:s andel ligger på 11,2 procent medan TV6 landar på 8,6 procent.

– Det enda trendbrottet vi har noterat under det första halvåret är att TV6 tycks ha stagnerat och möjligen även TV3:s tapp i prime under högsommaren, säger Dan Panas.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev