Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

MTG TV höjer reklampriserna – Discovery Networks tiger

Publicerad: 6 November 2015, 11:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

Efter TV4:s utspel om sänkta reklampriser svarar konkurrenterna.


Ämnen i artikeln:

MTG TVDiscovery Networks

Dagens Media kunde i går berätta att TV4-gruppen inte tänker genomföra några höjningar av reklampriserna inför nästa år.

Tvärtom kommer tv-husets generella prisnivå justeras nedåt.

– På totalen sänker vi priserna lite. Om du köper som snittet har gjort i år får du en marginell prissänkning, sade Malin Häger, TV4-gruppens försäljningsdirektör.

Beskedet kommer efter en tid då mediebyråer som Dagens Media varit i kontakt med har vittnat om att Sveriges tv-kanaler inte varit slutsålda under den senaste tiden. Det kan även ses i ljuset av att den totala marknaden för tv-reklam kommer att backa något under 2015, enligt IRM.

TV4 var först ut att offentligt göra ett utspel om reklampriserna inför nästa år. Stora delar av tv-bolagens reklamutrymme bokas via årsavtal, som förhandlas fram av mediebyråerna. Förhandlingar som brukar kantas av hårda uttalanden från både mediebyråer och tv-kanaler.

Dagens Media har ställt frågan till TV4-gruppens konkurrenter, MTG TV och Discovery Networks Sweden, om hur deras reklampriser kommer att se ut nästa år.

MTG TV, som bland annat driver TV3 och TV6, har plågats av sjunkande tittartidsandelar i flera år. Men i MTG:s senaste kvartalsrapport syntes för första gången sedan vinter-OS 2014 en markant uppgång.

MTG har även rättigheterna till sommar-OS i Rio nästa år. MTG, som höjde sina reklampriser rejält inför 2015, väljer nu att genomföra ytterligare prishöjningar. MTG TV signalerar att man nu går på offensiven.

– Linjär-tv fortsätter att vara mycket efterfrågat givet den oslagbara effekt mediet levererar. Efterfrågan på vår produkt baserat på vår prissättning har även under 2015 varit mycket hög och vi ser även inför 2016 behovet att reglera priserna uppåt. Vi är dessutom innehållsmässigt mycket offensiva och kommer bland annat att erbjuda ett fantastiskt sportår. Vi förstår dock att TV4 gör en annan bedömning då de generellt kommer från höga prisnivåer, säger Mats Nyman affärsområdeschef för fri-tv på MTG Sverige.

Discovery Networks Sweden, Kanal 5:s ägare, ska enligt uppgift till Dagens Media möta mediebyråer och annonsörer under de kommande veckorna. Presschefen Dan Panas vill inte i förväg berätta om hur tv-husets priser kommer att förändras.

Han hälsar att Discovery Networks Sweden avböjer att kommentera reklampriserna "med hänvisning till kommande veckors möten med kunder och byråer".

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MTG TVDiscovery Networks

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev