MTG Sveriges vd: “Alla plattformar för dialog och samtal är positiva”

2017-07-07 15:20  
Anders Jensen har varit MTG Sveriges vd sedan 2014. Foto: Alexander Donka

ALMEDALEN 2017. Efter en vår med svikande tv-siffror har Anders Jensen siktet inställt på den digitala affären, att knipa en av de nationella radiolicenserna, samt att utveckla Sveriges första diabetesgala. Dagens Media passade på att ta en pratstund med MTG-bossen i Visby. 

Anders Jensen är sen. SAS-planet från Stockholm till Visby krånglade och samtliga passagerare tvingades byta till ett annat. 

– Som tur var så var SAS vd på samma flight, så det löste sig ganska snabbt, säger Anders Jensen skämtsamt, ledigt uppklädd i en jeansskjorta under kavajen.

MTG-chefen har ett späckat schema under dagarna på Gotland. Intervjun med Dagens Media är första programpunkten innan det bär av till koncernens egna radiostation Rix FM, DI-mingel och TV4-vd:n Casten Almqvists livesända tv-soffa. 

Anders Jensen ska också medverka i en paneldebatt om public service och dess roll i det nya medielandskapet tillsammans med bland andra Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, SVT:s programdirektör Jan Helin, Tidningsutgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter och Ulf Dernevik, politiskt sakkunnig hos kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke.

– Där är vi ju är flera som har synpunkter, både kommersiella aktörer och naturligtvis SVT själva, säger Anders Jensen.

I år är första gången som MTG sänder radio från Almedalsveckan. Att licenserna för kommersiell radio löper ut nästa sommar gör det angeläget att synas bland de övriga aktörerna. För Anders Jensen personligen är det första gången på ett par år som han besöker det årliga evenemanget. 

– Jag har inte varit här de senaste två åren eftersom jag inte tyckt att vi haft en plattform som har gett mening. Vi har haft folk här, men ska man investera tid och pengar så ska man ju ha ett budskap att komma med, inte bara fylla plats.

Vad har MTG att hämta i Almedalen? 

– Väldigt mycket. Lite beroende på hur man räknar och vrider och vänder på det, så är vi ju ett av Sverige och nordens största mediehus. Det är klart att vi måste vara med i debatten i den digitalisering och transformation som sker gällande hur vi konsumerar media, samt lagstiftningen som följer. Det finns demokratifrågor som är viktiga för oss som svenska arbetsgivare att följa. Vi har historiskt sett kanske inte varit dem som valt att kliva fram i sådana här sammanhang, men det är något vi har valt att ändra på helt enkelt.

Är Almedalen en viktig arena eller inte? 

– Det har varit en debatt om Almedalens vara eller icke vara, och jag tycker att i dagens samhälle så är alla plattformar för dialog och samtal positiva. Almedalen är etablerat, och som allt etablerat har det sina för- och nackdelar. Men istället för att debattera dess vara eller icke vara så kan man väl komma med alternativ, utmana det. Jag tycker det Almedalen står för, det behövs. Att näringslivet och politiken och framförallt dess olika representanter kommer nära varandra på ett otvunget sätt, det gillar jag.

Hur MTG ska ro iland en av tre nationella radiolicenser är en av Anders Jensens stora angelägenheter just nu. Foto: Alexander Donka

I samarbete med Svenska diabetesförbundet presenterade MTG nyligen en välgörenhetssatsning för att belysa diabetesproblemet. Anders Jensen har personlig erfarenhet av sjukdomen.

– Det finns ju många stora fantastiska initiativ som byggts upp under lång tid kring cancer, men diabetes som verkligen är en folksjukdom har inte riktigt fått någon plattform. Mitt engagemang kommer ifrån att jag har en son som har typ 1-dibetes, och har sett vilket helvete det är rent ut sagt. Samtidigt finns det en del okunskap om vad diabetes är. Vi vill gå ut brett och skapa en plattform där vi ska sända dokumentärer och framförallt ska vi sända Sveriges första direktsända tv-gala om diabetes i höst. 

Är det här något ni uppmärksammar i Almedalen? 

– Nej, vårt startskott blir till hösten, men det kommer bli en stor satsning. Vi är ju tävlingsinriktade, så ska vi göra en gala så ska det vara en gala som sätter galor på plats, men framförallt är det viktigt att kunna balansera det här behovet av information med att underhålla och sprida hopp.

Linjärt fortsätter sjunka

Den 18 juli släpper MTG sin kvartalsrapport för Q2. Anders Jensen vill inte avslöja vad den kommer innehålla, men menar att det inte är någon hemlighet att marknaden för fri-tv “fortsätter att vara stark”, samtidigt som efterfrågan är svagare. Färska siffror för linjär tv från MMS visar att Discovery Networks inte är långt ifrån att passera MTG i storleksordning.

– Det vi såg i Q1 är att våra fri-tv-kanaler med, undantag för TV 10, inte går så bra som vi skulle önska. Däremot går våra digitala produkter med Viafree och Viaplay som tåget. Där har vi sett en väldigt kraftig ökning. Vi flyttar våra investeringar successivt över dit, istället för att försöka till varje pris rädda TV3, säger Anders Jensen och fortsätter:

– Hela vår betal-tv verksamhet med Viasat och Viaplay går också väldigt bra. Och sist men inte minst så går radion väldigt starkt, och ligger nu i Stockholm, som är den viktigaste marknaden, på närmare 60 procents marknadsandel.

Vad tror du kommer bli branschens stora fråga under hösten? 

– Public service-utredningen är fortsatt viktig att följa och nästa steg handlar om den framtida finansieringen som ska presenteras i november. Det kommer bli viktigt att vara aktiva i den debatten. Det andra stora för oss är ju, förutom allt det som sker dagligas i en väldigt förändring verksamhet och industri, är att vi ska buda på nya licenser för vår radioverksamhet. Det är en stor och viktig fråga som inte är återkommande särskilt ofta. 

I dag är kommersiell radio i Sverige indelat i regionala licenser. Men enligt ett lagförslag som antagits kommer det även att finnas tre nationella licenser. För MTG är det viktigt att ta hem en utav dem.

– Från vår sida är det nästan ett krav, eftersom det blir det enda sättet att verkligen kunna vara med i medieracet – att kunna täcka hela landet och sälja till de stora annonsörerna. Så det ska vi så klart gå efter.

MTG Sveriges vd Anders Jensen gör comeback i Almedalen efter att ha hoppat över de senaste två åren. Foto: Alexander Donka

Kommer du vara ledig någonting i sommar?

– Ja, det måste man vara. Tror man på något annat är man både naiv och dum.

Vad kommer du fundera på om du får tid för reflektion? 

– Om jag ska höja mig över alla spännande saker som jag går och tänker på hela tiden, så är det hur vi som verksamhet kan bli ännu attraktivare för millennials – att de kan se vår verksamhet som en intressant port in i yrkeslivet och att vi fortsätter att vara framåtlutade. Jag vill verkligen att MTG ska ligga i framkant vad gäller att driva nya karriärmöjligheter för unga inom både innehåll och media, men också inom tech. 

Finns det någon du hoppas springa på här i Almedalen? 

– Det är alltid bra att ta fem minuter med Alice Bah Kuhnke. Jag har haft ett par möten med henne och de har varit bra på alla sätt och vis, så det är alltid trevligt. Alla andra jag kan komma på förväntar jag mig nästan att springa på eller ha möten med, faktiskt.

Vad skulle du säga till Alice Bah Kuhnke?

– Jag tycker hon är duktig på att vara med i debatten utan att säga sådär våldsamt mycket, så därför skulle jag vilja försöka få henne att vara lite konkret. Sedan hade det varit himla kul om Reed Hastings från Netflix är här, men jag tror han hoppar Almedalen i år faktiskt …

Mikaela Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt