Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

MTG störst på Programmatic

MTG är det mediehus som sålt flest av de programmatiska reklamkontakterna.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Publicerad: 24 November 2016, 15:43
Uppdaterad: 25 November 2016, 08:42

Ämnen i artikeln:

MTGMMS

MMS för nu även statistik över andelen programmatiska köp. Under perioden 1 oktober till 15 november köptes 14 procent av alla reklamkontakter programmatiskt. Men hos MTG var motsvarande siffra 57 procent – högst av alla mediehus.

Hur kommer det sig att MTG förmedlar så många av reklamkontakterna programmatiskt?

– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda produkter och sätt att köpa som marknaden efterfrågar. Att vi dessutom är störst är superkul och i nuläget helt naturligt då vi var först ut av dessa aktörer. Detta är ett kvitto på att vi har en solid, högkvalitativ produkt. En produkt som är 100 procent inscreen med lång tittartid och som ger effekt för våra kunder, säger Mats Nyman, affärsområdeschef för fri-TV på MTG Sverige.. 

Vad betyder det för MTG att MMS nu börjar redovisa programmatiskt? Är det viktigt för er?

– Ja, det är bra att det finns en transparent rapportering av de programmatiska köpen. 

Om MMS nya mätning säger MMS onlinechef Mats Lindkvist:

– Vi är glada att kunna komplettera vår onlinevideovaluta med programmatiska köp. Särskilt som vi är först i världen. Vi kommer att arbeta vidare med mätningen av programmatiska köp och öka detaljnivån i rapporteringen, men det här är ett första steg.

Andel av de programmatiska reklamkontakterna per mediehus

MTG  57 %
TV4 20 %
Discovery Networks 18 %
Aftonbladet TV 4 %

 

Ämnen i artikeln:

MTGMMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.