Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

MTG släpper Like.tv

Publicerad: 19 december 2012, 08:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

I dag lanserar MTG den stora digitalsatsningen Like.tv – som ska hjälpa kanalhuset att snärja tv-tittarna även i surfplattan.


Ämnen i artikeln:

MTG

Att sitta med surfplattan eller mobilen i handen medan man tittar på tv har blivit allt vanligare. Och under 2013 väntas tv-kriget mellan tv-husen att trappas upp i ”second screen”.

Inför en av årets största tv-helger – julen– släpper MTG i dag sin kanalneutrala app Like.tv, som till en början finns tillgänglig enbart för Ipad.

– Att vi släpper appen precis innan jul är en medveten strategi. Anledningen är att vi vet att många kommer att sitta hemma och titta på tv och ha lite mer tid över. Det gör också att engagemanget i sociala medier ökar, säger Ali Tajbakhsh, chef för digitala medier på MTG.

I Like.tv ska användarna bland annat kunna hitta nyheter och information om programmen de ser i rutan, ta del av diskussionerna i sociala medier, omröstningar, tävlingar, statistik och vadslagning om pågående sportsändningar. Upplevelsen ska enligt MTG vara den samma, oavsett vilken kanal som sänder det aktuella programmet. Målet är att ”äga” tittarna även i surfplattan och bli en ”social mittpunkt”. På sikt hoppas MTG att tjänsten ska kunna stärka det linjära tittandet.

Ali Tajbakhsh vill dock inte uppge några siffror på hur många användare MTG hoppas kunna locka till Like.tv.

– Det får man se. Vi är väldigt fokuserade på att göra den så enkel som möjlig att använda. Givet att vi bara lanserar på Ipad räknar vi med att folk kommer att testa sig fram. Vi har inget specifikt kvantitativt mål utan vi vill snarare att de som använder den ska gilla tjänsten.

Begreppen ”second screen”, eller ”social tv” som det också kallas, är nya för många konsumenter. Det kan innebära att MTG får lägga stor möda på att förklara vad Like.tv egentligen är. Men snarare än att göra en stor lanseringskampanj ska appen marknadsföras succesivt, främst via digitala kanaler.

– Det gäller att vara tydlig med vad man kan göra med tjänsten. Vi kommer lansera appen via allt från pr till att vara tillgängliga online och i sociala medier. Vi kommer också att använda oss av ambassadörer som gillar tjänsten och kan sprida den vidare.

Vid lanseringen är Like.tv unik för den svenska marknaden.

– Hur länge det kommer att vara så är svårt att svara på eftersom vi inte vet vad konkurrenterna gör. Men just nu finns ingen annan tjänst som samlar all information och konversationerna på nätet och är kanalneutral, säger Ali Tajbakhsh.

Nästa steg i lanseringen är att släppa Like.tv som en webbtjänst och på så sätt göra den tillgänglig för alla plattformar. Att MTG väljer att börja exklusivt i Ipad beror på att siffror, bland annat från Mediavision, visar att det är just via surfplattan som nätsurfande parallellt med tv-tittande är allra vanligast. 65 procent av surfplatte-användarna säger sig surfa och titta på tv samtidigt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.