Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

MTG:s reklam-tv backar

Publicerad: 4 Februari 2015, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

MTG TV tappar tittartidsandelar och försäljning – men ökar resultatet.


Ämnen i artikeln:

MTGTV3

Mediekoncernen MTG rapporterar tillväxt under fjärde kvartalet 2014. Både resultat och omsättning ökade under fjolårets sista kvartal.

Men för den viktiga fri-tv-verksamheten pekar siffrorna nedåt.

Affärssegmentet fri-tv Skandinavien, som speglar reklamförsäljningen, nådde en omsättning på 1 111 miljoner kronor under kvartalet. Det är en minskning med tre procent jämfört med motsvarande period förra året. Exklusive valutaeffekter är tappet fem procent.

Då kostnaderna samtidigt minskades med fem procent ökade rörelseresultatet något, trots den minskade försäljningen.

”Rörelsekostnaderna exklusive valutaeffekter minskade jämfört med föregående år, som en effekt av att investeringarna fortsatte att balanseras mot utvecklingen av marknaden och tittartidsandelar”, skriver MTG i rapporten.

Den skandinaviska fri-tv-verksamheten är fortfarande koncernens kassako, som levererar det högsta rörelseresultatet av samtliga affärsområden inom MTG.

Rörelsemarginalen landade under fjolårets sista kvartal på 19,8 procent.

Som Dagens Media tidigare har berättat plågas MTG:s fri-tv i Sverige av minskande tittartidsandelar, på en marknad som även backar totalt sett.

Under det sista kvartalet 2014 landade tv-huset (TV3, TV6, TV8 & TV10) på en tittartidsandel på 30,5 procent i Sverige, i huvudmålgruppen 15-49 år. Motsvarande siffra för det sista kvartalet 2013 var 31,8 procent. Åren 2009-2011 låg MTG TV vanligtvis på en tittartidsandel på kring 35 procent.

MTG TV aviserade nyligen ett sparpaket, som innebär att 32 tjänster ska kapas. Samtidigt ska innehåll och profil för i stort sett samtliga kanaler ses över.

– TV6 har varit en framgångshistoria, sett till hur vi byggde upp det från scratch. Det är den kanal som vi är mest nöjda med performance-mässigt. Men TV10, TV8 och TV3 är föremål för utvärdering och tankar på förändring, sade MTG TV:s vd Anders Jensen nyligen i en intervju med Dagens Media.

Även i Norge sjunker tittartidsandelen. I Danmark noteras istället en ordentlig ökning.

Bättre går det även i MTG:s nordiska betal-tv-verksamhet. Omsättningen ökade med åtta procent jämfört med sista kvartalet 2013.

”Försäljningstillväxten exklusive valutaeffekter drevs av den fortsatta expansionen av Viaplay. Även rörelsekostnaderna ökade, vilket reflekterade fortsatta investeringar i innehåll, teknik och marknadsföring”, skriver MTG i rapporten.

Hur många kunder Viaplay, som är koncernens digitala tv-tjänst, har redovisas inte i rapporten.

Prenumerant? Läs Dagens Medias intervju med MTG TV:s vd Anders Jensen – samt om spelet bakom Joachim Nordlinds avgång:

LÄS ÄVEN:

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGTV3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.