Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

MTG om supermatchen: "Vi slog alla tidigare rekord"

Publicerad: 28 Augusti 2017, 09:12
Uppdaterad: 28 Augusti 2017, 13:41

Boxaren Floyd Mayweather Jr tillsammans med MMA-stjärnan Conor McGregor.

MTG vill inte avslöja tittarsiffrorna för Mayweather vs McGregor men konstaterar att man slog rekord i antal sålda ppv.


Ämnen i artikeln:

ViasatMTG

Matchen mellan boxaren Floyd Mayweather Jr och MMA-stjärnan Conor McGregor har hypats rejält. Efter tionde ronden bröt domaren matchen för en teknisk knockout och Floyd Mayweather Jr stod som segrare. Det innebär att han har vunnit hela 50 raka matcher.

Matchen gick att se på Viaplay för 499 kronor oavsett om man hade abonnemang eller inte. MTG har beskrivit matchen som det största pay-per-view-eventet i Norden någonsin.

MTG vill inte gå ut med några siffror på hur många som valde att betala för matchen men Per Nunstedt, vice president MTG Sport, är mer än nöjd över resultatet.

– Det här är en strålande dag för MTG ur ett Skandinaviskt perspektiv. Vi slog alla tidigare rekord i antal sålda pay-per-view. Den tidigare mest intressant matchen var mellan Brian Nielsen och Mike Tyson i Köpenhamn 2001. Det var en enormt stor match men det här eventet sålde bättre och det fanns ett större intresse för den här matchen, säger han till Dagens Media.

MTG:s kommunikationschef för sport Max Andersson säger att man hade högt uppsatta budgetmål som man klarade av att nå.

Inför matchen sände även TV3 "Supersportlördag: Inför Mayweather vs McGregor". Sändningen som startade 02.00 och sändes i 248 minuter lockade 14.000 tittare, enligt siffror från MMS.

Runt 03.00 sände TV3 och Viaplay även matchen mellan Sveriges boxningsstjärna Badou Jack och WBA-världsmästaren Nathan Cleverly. Badou Jack fullkomligt krossade sin motståndare och i och med vinsten är han den förste svensk som blivit mästare i två viktklasser. Runt 22.000 såg matchen på TV3 som också kunde ses genom ppv.

MTG sålde runt 15 timmar live inför matchen och man hade dragit nytta av flera olika plattformar för att skapa intresse.

– Vi inleder inte sändningen när boxarna går upp i ringen, utan vi har under två veckors tid byggt upp inför den här matchen. Det är jag väldigt stolt över, det är häftigt när alla från olika plattformar går samma och jobbar för varandra.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ViasatMTG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.