Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

MTG och Metro i kupongsamarbete

Publicerad: 10 december 2012, 12:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Tillsammans lanserar MTG och Metro en smartphoneapp med rabattkuponger. Målet är att locka lokala annonsörer.


Den nya appen, som lanseras i dag, har döpts till Klipster och har samma upplägg som ett klassiskt kuponghäfte.

Bakom idén står Peter Ekmark, tidigare försäljningsdirektör på Metro och nu regional försäljningsdirektör på MTG.

– Jag var uppe i Borlänge tidigt i våras och skulle sälja TV3 lokalt. Då fick jag frågan om vi inte hade någon mer produkt som man kunde koppla kampanjerna till, vilket vi inte hade. På vägen tillbaka till Stockholm började jag fundera på den här appen, säger Peter Ekmark till dagensmedia.se.

Magnus Kepinski är försäljningsdirektör på Metro:

– När vi såg det här arbetet påbörjas på MTG var vi inte sena att hoppa på. Vi har redan ett väldigt gott samarbete med den typen av annonsörer som vi förmodar kommer finnas i appen och det är jättekul att få göra det här tillsammans med MTG.

Samtliga erbjudanden i appen kommer att vara styrda geografiskt. Personer som befinner sig på Södermalm i Stockholm kommer såledels att få andra erbjudanden än de som befinner sig på Norrmalm.

– Det ska vara supersnabbt och enkelt, därför krävs ingen registrering eller liknande, säger Peter Ekmark.

Varje vecka kommer de bästa erbjudandena i appen dessutom att marknadsföras via annonser i Metro och i TV3:s regionala sändningar. Därmed får annonsörerna tillgång till tv och print till en lägre kostnad än normalt.

– Appen riktar sig till annonsörer som kanske inte har ekonomi för tv och tidning. Därmed får de en möjlighet att synas i miljöer som de normalt sett kanske inte hade kunnat, säger Magnus Kepinski.

Han säger också att Klipster är en av Metros största satsningar i år.

– Här har vi världens möjlighet att locka till oss de lokala handlarna genom att vara väldigt prisvärda i förhållande till annan typ av annonsering.

För MTG TV är appen ett komplement till det ordinarie erbjudandet. Hur mycket pengar Klipster ska inbringa vill Peter Ekmark däremot inte säga.

– Men den har en god potential i att stärka vår lokala och regionala närvaro, säger han.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.