MTG och Discovery tar rygg på TV4 – höjer reklampriserna

TV4 har beslutat att höja sina annonspriser inför nästa år. Nu kan Dagens Media berätta att MTG och Discovery följer tv-huset och höjer priserna inför 2018.

Efter TV4:s dragning i början för mediebyråer i början av november stod det klart att kanalen väljer att höja reklampriserna med i snitt 5 procent.

Nu bekräftar konkurrenterna Discovery och MTG att de går samma väg.

Men med hur mycket Discovery höjer är ännu osagt. 

– Tv och rörlig bild står sig starkt och levererar närmast oslagbar annonsräckvidd och effekt idag. Vi ser en fortsatt stark efterfrågan och justerar vårt pris uppåt, samtidigt som vi kommer fortsätta leverera starka kampanjer åt våra annonsörer, säger Nicklas Norrby, försäljningsdirektör på Discovery, till Dagens Media.

Vad är din reaktion på att TV4 höjer reklampriserna?

– Det är positivt att tv-husen tar sitt ansvar genom en prissättning som skapar balans mellan utbud och efterfrågan.

Även MTG väljer att höja sina annonspriser:

– Vi ser en stark marknad och efterfrågan på tv-reklam och onlinevideo inför 2018. Givet marknadens styrka och en fortsatt ändring i tittarbeteende, främst bland de yngre, ser vi ett behov av att reglera priserna. Detta behov är större i de yngre målgrupperna och mindre i bredare målgrupper, säger Mats Nyman, affärsområdeschef för Fri-TV på MTG Sverige.

MTG:s kunder kommer även i fortsättningen erbjudas primetime som en separat tidszon, dessutom rensar tv-huset i antalet köpbara målgrupper med syfte att skapa en tydligare paketering.

Prislistan höjs för målgrupper upp till 50 år med mellan 10 och 15 procent samt i målgruppen 25-59 med 2 procent.           

Vad är din reaktion på att TV4:s förändringar?

– Det är upp till marknaden att recensera TV4, säger Mats Nyman.

Medierådgivarnas kritik

Tv4 har valt att höja snittpriset med omkring 5 procent, berättade de under dragningen den 7 november. Dessutom tillkomer nya målgrupper och tidzonsindelning slopas i flera av dem.

I efterhand har medierådgivare kritiserat tv-husets sätt att höja priserna. Bland andra Patrick Wallin på Mediacom.

– Det handlar helt enkelt om att man vill få ut mer pengar för samma utrymme och det är inget konstigt i sig. Men jag tycker man sminkar grisen genom göra ändringarna på det här sättet.

Publicerad 2017-11-23 07.32Uppdaterad 2017-11-23 11.49

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: