Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

MTG noterar tvåsiffrig försäljningstillväxt

Publicerad: 25 April 2014, 11:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

MTG redovisar under årets första kvartal en försäljningstillväxt på 13 procent. Resultatet är dock sämre än motsvarande period 2013.


Ämnen i artikeln:

MTG

Höjdpunkten i kvartalet blev OS i Sotji då MTG:s tittarandel uppgick till omkring 60 procent. Viaplay växte under spelen och slog rekord i antal nya abonnenter.

Försäljningstillväxten landar på 13 procent exkluxive valutaeffekter, med en organisk tillväxt på 5 procent.

Koncernens rörelseresultat uppgår det första kvartalet till 118 miljoner kronor, exklusive andelar från andra bolag till följd av investeringar i OS-sändningarna, och lanseringen av nya kanaler, samt sammanslagningen med MTGx. Det kan jämföras med 221 miljoner kronor under motsvarande period 2013.

Rörelseresultatet före engångsposter noteras till 301 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 454 miljoner kronor året innan.

Nettoresultatet på 159 miljoner kronor under perioden är ungefär hälften av fjolårets 334 miljoner.

Trots detta ökar MTGs nettoomsättning, som under fjolårets första kvartal uppmättes till knappt 3,2 miljarder. 2014 års nettoomsättning landar på knappt 3,6 miljarder.

"Vi räknar med att öka våra tittartidsandelar och våra marknadsandelar på nästan alla våra marknader under 2014. Vi möter dock tuffa jämförelsetal, framförallt i Tjeckien där vi hade en exceptionellt hög tillväxt under 2013.

Abonnenttillväxten för våra betal-TV-verksamheter i Norden och Tillväxtmarknaderna fortsätter att vara god och resultatet ökade i dessa segment jämfört med föregående år. Koncernens lönsamhet har påverkats av våra OS-sändningar, nya kanaler i Norge och Tanzania, våra koncernövergripande digitala satsningar samt säsongsvariationen i vår verksamhet för innehållsproduktion som ökat väsentligt i storlek." skriver Jørgen Madsen Lindemann, vd och koncernchef, i ett pressmeddelande.

För ganska exakt en månad sedan berättade Dagens Media att MTG slår ihop MTGx och Viaplay. Koncernen vill vara ledande och dra fördel av den ökande konsumtionen av online-video.

"Vårt mål är tydligt - att vara det ledande digitala underhållningshuset på samtliga våra marknader, genom organiska investeringar samt förvärv." skriver Jørgen Madsen Lindemann.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.