Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

MTG lyfter illegal streaming i Almedalen

Publicerad: 1 Juli 2015, 14:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

Tv-bolagen står maktlösa mot de illegala streamingsajterna.


Sajter som utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd låter användare gratis strömma film och tv-serier beskrivs av tv-branschen som ett av de största hoten mot hela näringskedjan. Både innehållsproducenter och mediebolag förlorar stora belopp då de illegala streamingsajterna tar andelar.

Det oberoende analysföretaget Mediavision uppskattade hösten 2014 att fulstreamingsajter som Swefilmer och Dreamfilm sväljer 25 procent av allt tittande på webb-tv i Sverige.

Under Almedalsveckan i år satsar MTG, som äger en rad fri-tv-kanaler och Viasat, allt sitt krut på piratfrågan.

Mediebolagets enda programpunkt i år var ett panelsamtal under onsdagseftermiddagen modererat av Robert Aschberg om just illegal streaming.

Kammaråklagare Henrik Rasmusson, som jobbar vid den speciella enhet inom Åklagarmyndigheten som har till uppgift att stävja upphovsrättsbrott på nätet, konstaterade att det inte går att väcka åtal mot individer som använder sig av illegala streamingsajter.

– Det är en gråzon med streaming och det är inte klart att det är straffbart i dag. Man kan tycka att det är konstigt att konsumtion av en kulturell produkt via nedladdning är straffbart, men inte konsumtion via streaming, sade han under samtalet.

Till skillnad mot jakten på fildelare, där privatpersoner har åtalats och fått stora skadestånd, har inga åtal väckts i Sverige för tittande på illegala streamingsajter.

För att en åklagare ska kunna väcka åtal krävs att man på goda grunder kan förutsätta att det är möjligt att få en fällande dom. Henrik Rasmussons bedömning är att så inte är fallet med gällande lagstiftning.

I dagsläget är det därmed i praktiken riskfritt för konsumenterna.

Per Strömbäck, sakkunnig inom digitala näringsfrågor på Film- och tv-branschens samarbetskommitté gav, med hänvisning till en ny undersökning som organisationen låtit Novus göra, en bild av de ekonomiska konsekvenserna.

Enligt undersökningen, som bygger på 1003 intervjuer med svenskar mellan 16 och 79 använder 29 procent illegala tjänster för att se film och tv.

Under 30 år är andelen 61 procent. Enligt undersökningen är den växande illegala streamingen mer utbredd än fildelningen. 19 procent av de svarande streamar från illegala sajter och 17 procent laddar ned illegalt.

– Det går inte att tävla med de olagliga tjänsterna, sade Per Strömbäck och fortsatte:

– Förlusten för den svenska filmen är 800 miljoner kronor årligen. I dag är statens bidrag till filmen 200 miljoner kronor.

Per Strömbäck menar att det inte finns en enkel ”quick fix” för att komma tillrätta med problemet.

– Det finns en dröm om att man ska hitta en åtgärd som löser problemet. Jag tror att det är en tankefälla. Det krävs en kombination av åtgärder som kan göra det olagliga krångligare och det lagliga lite enklare och bättre, sade han under panelsamtalet.

Som Dagens Media avslöjade i höstas kommer det för första gången prövas i Sverige om en bredbandsleverantör, Bredbandsbolaget, ska tvingas att blockera tillgången till sajterna Swefilmer och The Pirate Bay för sina kunder. Rättegången inleds i höst.

Vissa av politikerna som deltog i panelsamtalet vill se hårdare lagstiftning för att komma åt de illegala streamingsajterna.

– Jag tror att vi ska utveckla upphovsrätten. Gällande streaming och nedladdning måste det tydliggöras att det är olagligt med både och, sade Jörgen Warborn som sitter i näringsutskottet för Moderaterna.

EU-parlamentarikern Jytte Guteland (S) menade att lagstiftningen inte har hängt med i det snabba skifte som skett. Hon är för att sajter som sprider illegalt innehåll ska kunna blockeras.

– Jag tycker att man måste kunna göra det. Gällande blockering måste man jobba mellan EU-länderna, sade hon och pekade på en handlingsplan som är under utformning inom EU.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.