Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

MTG lägger locket på om betal-tv-tappet

Publicerad: 29 April 2011, 13:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Köpet av Premier League tros ha kostat uppemot 600 miljoner kronor. Men trots megainvesteringen tappar Viasat nu betal-tv kunder.


Ämnen i artikeln:

MTGPremier LeagueViasat

Det var i mars 2010 som MTG släppte nyheten. Bolaget hade – genom dotterbolaget Viasat – köpt de exklusiva sändningsrättigheterna för Premier League i Sverige.

Bedömare har skattat köpeskillingen till 500-600 miljoner kronor. Något som kräver en stark tillväxt i antalet sålda Viasat-abonnemang för att kunna räkna hem.

Och under hösten syntes en ökning i antalet abonnemang på nordisk nivå (MTG redovisar inte abonnemangsutvecklingen per land). Men när MTG:s senaste rapport, för första kvartalet 2011, presenterades gick utvecklingen åt motsatt håll. Visat tappade 9 000 abonnenter i Norden jämfört med föregående kvartal. Något som förvånade analytiker, som enligt Dagens Industri väntat sig en ökning på i storleksordningen 15 000 nya abonnemang.

Dagensmedia.se har sedan rapporten släpptes, den 18 april, försökt få en kommentar från Viasat kring de dystra siffrorna. Men på Viasat finns, enligt presschefen Karin Zingmark, ingen som kan kommentera siffror på nordisk nivå.

Viasats Sverige-vd Hans Skarplöth vill inte prata, vara sig om de nordiska siffrorna eller om utvecklingen av abonnemang på den svenska marknaden.

– Vi kan inte abonnemangsutvecklingen för Sverige, då vi bara redovisar på nordisk nivå, säger Karin Zingmark.

Istället har hon bett att få frågorna via mejl och lovat att ordna svar från ägaren MTG. Något som, trots flera förfrågningar, inte har skett.

Johan Kleberg, vd för Canal Plus – som tidigare hade Premier League-rättigheten – har inte velat uppge hur många abonnemang som sagts upp på grund av den förlorade rättigheten.

– De som hade Canal Plus enkom för denna rättighet lämnade oss under förra året, men det var färre än vi hade förväntat oss, sade han tidigare till dagensmedia.se.

MTG ökade, trots abonnent-tappet, intäkterna från den nordiska betal-tv-verksamheten med fyra procent, vilket förklaras med prishöjningar. Även den så kallade ARPU:n, vilket anger snittintäkten per år från varje abonnemang, har ökat.

Detta är frågorna som Viasat inte vill svara på:

• Varför minskar antalet abonnenter?

• Hur ser ni på det mot bakgrund av köpet av Premier League-

rättigheterna för Sverige?

• Vilken utväxling har ni fått på det köpet?

• Hur ska ni göra för att få antalet abonnenter att öka framöver?

Antal Viasat-abonnenter (inom MTG:s affärsområdet Betal-tv Norden)

Q1 2010: 1 013 000

Q2 2010: 1 025 000

Q3 2010: 1 041 000

Q4 2010: 1 057 000

Q1 2011: 1 048 000

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

MTGPremier LeagueViasat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev