Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

MTG i samarbete med onlinejätten Maker Studios

Publicerad: 4 September 2014, 05:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

MTG har tecknat innehållsavtal med Maker Studios – en av världens största producenter av onlineinnehåll.


Ämnen i artikeln:

MTG

Disneyägda Maker Studios online-nätverk består av 55 000 partners, som tillsammans har 550 miljoner prenumeranter och genererar mer än 8,5 miljarder visningar per månad.

Bland kreatörerna finns svenska Youtube-stjärnan Pewdiepie

Maker Studios kanaler riktar sig till åldersgruppen 13 till 34 år, och 70 procent av publiken är baserad utanför USA.

MTG kommer nu att distribuera innehållet i bolagets reklamfinansierade onlineplattformar i Skandinavien, Baltikum, Tjeckien, Ungern och Bulgarien. Enligt MTG:s Jakob Mejlhede är grunden i samarbetet att Maker Studios innehåll är ett komplement till MTG:s nuvarande erbjudande.

– Detta handlar om att göra relevant innehåll tillgängligt digitalt på flera olika plattformar så att vår publik kan njuta av ännu fler och varierade underhållningsupplevelser. Maker har en del av det starkaste innehållet online, säger Mejlhede i ett pressmeddelande.

Enligt mediehusets vd, Jörgen Madsen Lindemann, är avtalet det första i sitt slag för MTG.

– Denna överenskommelse följer vårt förvärv av en del i Splay, det största Youtube-nätverket i Norden, och vårt förvärv av Netinfo, som driver den största videodelnings- och distributionstjänsten för lokalt innehåll i Bulgarien. Vi har nu AVOD-plattformar i totalt nio länder och vår ledande SVOD-tjänst, Viaplay, finns i sex länder. Vårt löfte att utvidga vårt digitala avtryck och erbjudande är tydligt. Att säkra bra innehåll, genom långsiktiga partnerskap, är nyckeln till detta, säger han i pressmeddelandet.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.