Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

MTG i mätbråk med Com Hem

Publicerad: 23 januari 2013, 06:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

I går lanserade Com Hem sin egna tittarmätning Tittarpuls. Men enligt MTG är siffrorna är alldeles för låga.


Det var i går som Com Hem lanserade sin första rapport från tittarmätningen Tittarpuls – som ska mäta hur mycket tv-program engagerar i de sociala medierna.

Men nu får rapporten kritik från MTG, som driver den egna satsningen Like.tv.

– Vi har bevakat samtal om tv-program via sociala medier i över ett års tid nu och har lärt oss en hel del under denna tid såsom när man pratar, vilka hashtags som används och så vidare. Det, samt att vi använder ett riktigt bra verktyg från Lissly, tror jag är de främsta anledningarna till varför våra siffror skiljer sig åt så pass markant, säger Ali Tajbakhsh, chef för digitala medier på MTG.

Enligt honom missar Com Hem flera omnämnanden då Tittarpuls enbart mäter under själva sändningen. Detta då många tv-program diskuteras både inför och efter att de sänts.

Som exempel tar MTG förra veckans mest omdiskuterade program, "Uppdrag Granskning". Enligt Like.tv omnämndes "Uppdrag Granskning" hela 22 461 gånger under veckan som programmet sändes. Samma dag som programmet sändes nämndes det 6206 gånger i de sociala medierna och under själva sändningen landade siffran på 2000 omnämnanden i de sociala medierna.

Siffrorna kan jämföras med Com Hems mätning, där "Uppdrag Granskning" nämndes 1111 gånger under sändningen.

På Com Hem tar man dock kritiken med ro.

– Vi har full respekt för att det finns olika sätt att mäta sociala medier. Det är ingen exakt vetenskap och det är vi medvetna om. Om det finns funderingar på hur vi kan förbättra mätningarna så tar vi emot dem och tittar på hur vi kan utvecklas, säger Ola Eriksson, presschef på Com Hem, till dagensmedia.se och fortsätter:

– Vi mäter vad som sägs under programmens sändningstider. Det som är viktigt för oss är att allt mäts på samma sätt. Det viktigaste att lägga fram är förhållandet mellan programmen.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.