Rörligt
MTG har fortfarande flest webb-tv-exponeringar
Publicerad: 3 oktober 2014, 13:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26
Tillsammans hade MTG, TV4 och SBS Discovery TV 198,4 miljoner reklamexponeringar i september. Störst annonsör är Procter & Gamble.
DT
Dante Thomsen
Det är MMS som nu levererar sin reklammätning för september. Precis som i förra mätningen är det MTG som har störst andel av webb-tv-kakan med 42 procent av exponeringarna.
TV4 har näst flest, 36 procent, av exponeringarna. Det är en minskning med 5 procent jämfört med förra månaden.
SBS Discovery TV ökar i sin tur sin andel av exponeringarna från 16 procent till 23 procent.
Procter & Gamble är fortsatt den största annonsören med 13,7 miljoner exponeringar, vilket är en ökning med 165 procent jämfört med i augusti.
Precis som i förra mätningen är Viaplay näst största annonsör medan Johnson & Johnson tar över tredjeplatsen. Förra månadens trea, Svenska Spel, har i sin tur halkat ner till plats 9 på listan.
Procentuellt sett har Arla ökat sina exponeringar mest (487 procent jämfört med augusti).
Om mätningen
• Sedan maj i år mäter MMS all reklamfilm som visats på webb-tv hos TV4, MTG och SBS Discovery och redovisar dessa i ett öppet system.
• Varje reklamfilm har en unik mättagg som fångas upp av MMS i de spelare och appar som mäts.
• Mätdata skickas till MMS som kvalitetskontroller, sammanställer och publicerar den officiella trafiken för en reklamfilm. Redovisning består av antal exponeringar (impressions) samt tidsperiod.