Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Modebloggare blir textilarbetare i Aftonbladets nya serie

Publicerad: 6 April 2016, 06:32
Uppdaterad: 6 April 2016, 06:37

Aftonbladet gör webb-tv-serie om modeindustrins baksida.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TV

Modebloggarna Sarah Tjulander och Lisa Tellbe får testa på livet som lågavlönad textilarbetare i Kambodja i Aftonbladets nya realityserie ”Sweatshop”. Webb-tv-serien är en svensk version av en norsk originalserie som visades online på Aftenposten TV förra året.

– Det är en viktig grej att göra för vår målgrupp, att göra dem medvetna om var kläderna egentligen kommer ifrån. Med ”Sweatshop” visar vi verkligheten bakom modeindustrin, säger Henry Chu, exekutiv producent för serien på Aftonbladet TV, till Dagens Media.

Det första avsnittet av den svenska säsongen sänds den 13 april. Därefter dröjer det en månad innan det är premiär för säsong två, som är en svensk-norsk fortsättning.

– Det är kul för oss att för första gången göra en samproduktion med Aftenposten, säger Henry Chu.

När ”Sweatshop" sändes i Norge fick serien stort genomslag både i och utanför Norge. Serien kammade även som första webb-produktion hem Gullruten, den norska tv-branschens motsvarighet till Kristallen.

Serien är producerad av norska produktionsbolaget Hacienda med Aftonbladets Henry Chu som exekutiv producent.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TV

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.