Modebloggare blir textilarbetare i Aftonbladets nya serie

2016-04-06 08:32 Ylva Larsson  

Aftonbladet gör webb-tv-serie om modeindustrins baksida.

Modebloggarna Sarah Tjulander och Lisa Tellbe får testa på livet som lågavlönad textilarbetare i Kambodja i Aftonbladets nya realityserie ”Sweatshop”. Webb-tv-serien är en svensk version av en norsk originalserie som visades online på Aftenposten TV förra året.

– Det är en viktig grej att göra för vår målgrupp, att göra dem medvetna om var kläderna egentligen kommer ifrån. Med ”Sweatshop” visar vi verkligheten bakom modeindustrin, säger Henry Chu, exekutiv producent för serien på Aftonbladet TV, till Dagens Media.

Det första avsnittet av den svenska säsongen sänds den 13 april. Därefter dröjer det en månad innan det är premiär för säsong två, som är en svensk-norsk fortsättning.

– Det är kul för oss att för första gången göra en samproduktion med Aftenposten, säger Henry Chu.

När ”Sweatshop" sändes i Norge fick serien stort genomslag både i och utanför Norge. Serien kammade även som första webb-produktion hem Gullruten, den norska tv-branschens motsvarighet till Kristallen.

Serien är producerad av norska produktionsbolaget Hacienda med Aftonbladets Henry Chu som exekutiv producent.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt