Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 29 Augusti 2011, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01
Mobiltv-tittandet har fördubblats på ett år. Mediet når numera nära en femtedel av svenskarna, enligt en färsk MMS-rapport.
Ämnen i artikeln:
MMSSvenskarnas mobil-tv-tittandet fortsätter att öka i takt med de smarta telefonernas intåg. Mobil-tittandet fördubblats det senaste året och når 18 procent i åldern 16-65 år en genomsnittlig vecka. För tre år sedan var veckoräckvidden 3 procent.
Det är resultatet i MMS färska rapport Rörlig Bild 2011, som presenteras av Viasat. Rapporten fångar webb- och mobil-tittandet genom en webbenkät till drygt 2000 personer i maj.
Studien visar även att webb-tv-program har en veckoräckvidd på 29 procent i samma åldersspann, jämfört med 14 procent 2008. Ännu fler tittar på webb-tv-klipp. Här är veckoräckvidden hela 71 procent, jämfört med 58 procent för tre år sedan.
MMS rapport över webb-tv-tittandet för Sveriges största tv-hus släpptes också i dagarna. Den visar att webb-tv-tittandet backade under sommarmånaderna för alla utom SVT:s playtjänst, som har allra högst tittande. MTG:s playtjänst passerade också TV4 Play, som föll stort under sommarmånaderna.
De mest populära programmen på webben i juni var TV3:s "Bachelorette" och TV11:s "Big Brother". Under juli stod SVT för de populäraste programmen - "Sommarmord" och "Kompisar på nätet".
Synnöve Almer
Ämnen i artikeln:
MMS