Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 16 Oktober 2020, 07:16
MMS genomför just nu en storaffär och handlar upp samtliga mättjänster. De första avtalen ska, om allt går som planerat, skrivas i början på nästa år.
Foto: Getty Images
MMS, som bland annat mäter tv-tittande, upphandlar alla tjänster inom mätningar av tv-tittande och online-tv. Affären beskrivs som enorm.
Alla avtalen ska handlas upp i ett svep. Det säger Pirjo Svedberg, operativ chef för MMS och ansvarig för upphandlingen, till nyhetssajten Dagens Opinion som var först med nyheten.
Hon vill för sajten dock inte exakt uppge vad affären är värd. Men pekar på att MMS upphandlar tv-mätningar för runt 50 miljoner kronor årligen, vilket gör det till ”en gigantisk affär” för de levererande företagen, rapporterar Dagens Opinion.
– Faktum är att det är den största upphandlingen vi har genomfört, säger Pirjo Svedberg till nyhetssajten och tillägger:
– Nu har vi en möjlighet att hitta synergier mellan kontrakten och packa ihop mätmetoder.
MMS uppger också för Dagens Opinion att det inte ska skickas ut några tydliga riktlinjer till leverantörern för exakt hur mätningarna ska gå till.
– Vi behöver modernisera och framtidssäkra vår metod, då vill vi inte kopiera det vi har, säger Pirjo Svedberg till sajten.
Men ett specificerat krav är att mätsystemet ska skapa data som är jämförbart med historiska data, skriver Dagens Opinion.
Enligt sajten har MMS dock ännu inte beslutat om längden på avtalsperioderna. Mest troligt är att det blir olika kontraktslängder, och minst femårskontrakt vad gäller tv-mätningarna.
Målet är att de första avtalen ska skrivas i början av nästa år.
GFK – levererar modellen som MMS använder för att skapa fusioner mellan olika mätningar
Comscore förser MMS med räckviddsmätningar för online-tittande.
Kantar Sifo levererar panelmätning (online).
Nielsen skapar panelmätningar för tv-tittande.
Källa: Dagens Opinion och MMS