Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Rörligt

MMS startar sommarstugemätning

MMS drar igång mätning av fritidshustittandet. Vinnarna är främst SVT och TV4 –och mätningen innebär också att Jan Scherman och Pontus Bergdahl kan sluta fred.


Publicerad 2010-06-23 10:50

Ämnen i artikeln:

Jan Scherman

Dela artikeln:

MMS har sedan länge kritiserats för att deras mätningar inte fångar upp tv-tittandet i sommarstugorna. De som tittar på tv i i fritidshuset har istället sänkt tittarsiffrorna eftersom deras hemmatittande varit obefintligt. Särskilt påtagligt har det varit under stora tv-evenemang.

– Det var storbråk mellan mig och TV4:s vd Jan Scherman i samband med Sveriges VM-match mot Tyskland på midsommardagen 2006. Han hävdade att MMS tappade hälften av tittandet. Nu har vi fixat det inför årets VM. Synd bara att landslaget inte också gjorde det, säger Pontus Bergdahl, vd på MMS.

Det är en ny, billigare teknik med smartphones som har möjliggjort förändringen. Projektet ska först utvärderas innan mätresultatet börjar ingå i MMS tittarsiffror i sommar.

Pontus Bergdahl räknar med att fritidshustittandet ger ett tittartillskott på 10 procent under sommaren och minst 1 procent på årsbasis. Det motsvarar cirka 50 miljoner kronor av årets beräknade tv-köp på 5 miljarder kronor. De största vinnarna är de kanaler som sänder fritt via Boxer, eftersom de flesta sommarstugor ser tv via marknätet.

Artikeln går även att läsa i en längre version i DM Plus.

Synnöve Almer

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.