Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

MMS mäter webbrating och webbtittartid

Publicerad: 3 Februari 2011, 12:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

I somras togs beslutet om en gemensam webb-tv-valuta. MMS Pontus Bergdahl presenterade innehållet inför lanseringen.


Ämnen i artikeln:

Webb-tvMMS

I juni fattade de fyra stora tv-husen – SVT, TV4, MTG TV och Prosieben/Kanal 5 beslut att införa ett gemensamt mätsystem för webb-tv tillsammans med MMS. I höstas började kanalerna att leverera siffror och MMS hoppas lansera mätningarna på Hot Top Web för allmänheten senare i vår.

Pontus Bergdahl, vd på MMS, talade om utmaningarna i projektet på årets Spelplanen i dag – ett branschseminarium om framtidens tv.

– Annonsörer och broadcasters vill kunna följa och jämföra plattformarna som ofta har samma reklam och samma program, men det är inte självklart hur tv-mätningen ska översättas. Startade strömmar är inget bra mått eftersom det snarast motsvarar zappande i tv-världen, sa han.

MMS lösning tillsammans med mätföretaget Nedstat är att mäta ackumulerad tid istället för strömmar. Valuta mäter hur lång tittartid ett enskilt program har i genomsnitt ett dygn – vilket är tänkt att kunna likställas med tittartiden för tv-tv.

MMS mäter även genomsnittligt antal tittare för program som är över 10 minuter, vilket kan motsvaras med tv-världens rating.

MMS ska även mäta den genomsnittliga tittartiden totalt sett under en vecka – precis som MMS timeshift-mätning.

– Nästa steg är att mäta reklam i webb-tv, få in fler kanaler i mätningarna, kunna mäta demografi och på sikt kunna skapa fushion mellan webb-tv och tv-tv, sa Pontus Bergdahl till publiken på Spelplanen.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

Webb-tvMMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev