Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Rörligt

MMS mäter webbrating och webbtittartid

Publicerad: 3 Februari 2011, 12:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

I somras togs beslutet om en gemensam webb-tv-valuta. MMS Pontus Bergdahl presenterade innehållet inför lanseringen.


Ämnen i artikeln:

Webb-tvMMS

I juni fattade de fyra stora tv-husen – SVT, TV4, MTG TV och Prosieben/Kanal 5 beslut att införa ett gemensamt mätsystem för webb-tv tillsammans med MMS. I höstas började kanalerna att leverera siffror och MMS hoppas lansera mätningarna på Hot Top Web för allmänheten senare i vår.

Pontus Bergdahl, vd på MMS, talade om utmaningarna i projektet på årets Spelplanen i dag – ett branschseminarium om framtidens tv.

– Annonsörer och broadcasters vill kunna följa och jämföra plattformarna som ofta har samma reklam och samma program, men det är inte självklart hur tv-mätningen ska översättas. Startade strömmar är inget bra mått eftersom det snarast motsvarar zappande i tv-världen, sa han.

MMS lösning tillsammans med mätföretaget Nedstat är att mäta ackumulerad tid istället för strömmar. Valuta mäter hur lång tittartid ett enskilt program har i genomsnitt ett dygn – vilket är tänkt att kunna likställas med tittartiden för tv-tv.

MMS mäter även genomsnittligt antal tittare för program som är över 10 minuter, vilket kan motsvaras med tv-världens rating.

MMS ska även mäta den genomsnittliga tittartiden totalt sett under en vecka – precis som MMS timeshift-mätning.

– Nästa steg är att mäta reklam i webb-tv, få in fler kanaler i mätningarna, kunna mäta demografi och på sikt kunna skapa fushion mellan webb-tv och tv-tv, sa Pontus Bergdahl till publiken på Spelplanen.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

Webb-tvMMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev