MMS lanserar nytt analysmått för online

MMS nya analysmått ”completion rate” visar hur många som sett färdigt en reklamfilm.

För två år sedan lanserade MMS sin valuta för onlinevideo. Nu tar man nästa steg och släpper det nya analysmåttet "completion rate", det första av sitt slag i världen, enligt MMS.

Hittills har valutan endast angett hur många som sett en del av en reklamfilm, medan det nya måttet visar hur många som faktiskt ser färdigt filmen, i förhållande till hur många som startat den.

Det nya tillskottet till valutan lanseras på onsdag den 5:e juli, då MMS publicerar de första resultaten.

Enligt MMS har den här typen av mått länge efterfrågats av branschen, och då särskilt från byråsidan.

Tidigare mätte MMS endast de stora kanalhusen, det vill säga MTG, Discovery Networks, TV4 samt SVT, men i oktober förra året gick Aftonbladet med i mätningarna. Aftonbladet TV blev därmed den första aktören i världen, som inte har sitt ursprung i tv-branschen, att ingå i en onlinereklamvaluta för rörlig bild, enligt MMS.

Lanseringen väcker frågor om fler webb-tv aktörer kommer att ansluta sig till mätningarna. Mats Lindkvist, onlinechef på MMS, menar att Aftonbladets intåg definitivt lyfte förhoppningar på området.

– Aftonbladets beslut att ansluta sig till våra mätningar öppnade upp för övriga branschen, just nu har vi faktiskt några fler aktörer på kö. Det har inte hänt tidigare, så det känns väldigt kul, säger han till Dagens Media.

När det gäller completion rate kommer valutan i startfasen inkludera kanalhusen, medan Aftonbladet ansluter sig efter sommaren.

MMS har än så länge inte så mycket data vad gäller det nya analysmåttet – dock tankar kring vad som kan påverka completion rate hos reklamfilmer:

– Faktorer som bör ha påverkan är längd och autostart. Det får vi mer klarhet i efter sommaren när Aftonbladet också inkluderas, säger Mats Lindkvist.

Vad den utökade valutan kommer få för betydelse för branschen i stort, är han fåordig om.

– Vi tillhandahåller en analysmöjlighet som baseras på branschens önskemål, och nu var önskemålet att få complete-måttet. Hur det kommer att påverka, det vet nog ingen riktigt just nu. Det får framtiden utvisa.

Efter sommaren är det programmatic som ska in i mätningen, berättar han, också det på efterfrågan av branschen.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-06-30 11.07Uppdaterad 2016-06-30 12.16

Dela artikeln: