Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Mitt skräckscenario är exakt vad du ser nu"

Publicerad: 28 Augusti 2009, 04:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Manfred Aronsson, vd för MTG Sverige, om TV4:s "enorma programinvesteringar", den "förvånansvärt låga verkningsgraden" av TV4:s investeringar, och varför det är bäst att använda MTG:s kanaler som grund för sin marknadsföring.


I en uppmärksammad intervju i Dagens Media våren 2007 gick Manfred Aronsson, då styrelseordförande i Kanal 5 och Canal Plus, till rasande angrepp på den svenska mediepolitiken.

– Det skapas ett monster, tv-marknaden håller på att förstöras, dundrade han.

Manfred Aronsson hade räknat ut att den stundande sänkningen av koncessionsavgiften skulle tillföra konkurrenten TV4 cirka 500 miljoner kronor per år, och att den uteblivna kostnaden för analog marksändning skulle addera ytterligare 200 miljoner.

Tillskottet på 700 miljoner kronor skulle, ihop med TV4:s dåvarande vinst och intäktsökningar till följd av förändrade reklamregler, innebära att Bonnier-företagets resultat skulle landa på upp emot 1,5 miljard kronor per år – och de pengarna skulle sannolikt användas till att dammsuga marknaden på tv-rättigheter.

Idag är Manfred Aronsson vd på MTG Sverige, och han anser att hans profetia från 2007 börjar slå in.

– Jag målade upp mitt skräckscenario, att den här gåvan från staten skulle innebära att han (Jan Scherman) kunde gå efter Hollywood-avtal, köpa stora sporträttigheter, krydda hela tablån med egenproduktioner. Det är exakt vad du ser nu – exakt vad du ser nu.

Manfred Aronsson har noterat att TV4-Gruppen i höst sjösätter den dyraste tablån i bolagets historia, vilket han anser borde vara en omöjlighet under rådande konjunkturläge.

– Du skulle ju aldrig i den lågkonjunktur som vi har nu, den absolut värsta vi haft på 30 år, kunna köra ”Kändisdjungeln”, ”Idol”, ”Körslaget” och ”Robinson” parallellt. Det gör du bara om du fått pengar från ovan.

Men det är inte bara under hösten som TV4-Gruppen gasar, även under våren och sommaren i år har tunga programinvesteringar gjorts i TV4, medan TV3 och Kanal 5 har varit betydligt försiktigare.

– På sommaren, i den värsta lågkonjunkturen vi haft, kör de ”Lotta på Liseberg”, Ernst Kirchsteiger och en massa andra egenproduktioner.

– Det rör sig om enorma investeringar – i dag kör de ju dubbla underhållningar på fredagar och lördagar under hela säsongen. "Körslaget" börjar numera den 3 januari, det är ju fan sex veckors lågsäsong där.

Men Manfred Aronsson är ändå inte alltför oroad, eftersom han tycker att resultatet av TV4:s investeringar är undermåligt.

– TV4 försöker göra ett stort nummer av att de växer, men det gör de ju inte. Vad som händer är att de skyfflar runt tittarna i sina egna system, mellan TV4 och TV4 Plus, säger han och fortsätter:

– När TV4 lägger mycket pengar på moderkanalen så stabiliseras det tapp de har där, men givet vad de investerar så är verkningsgraden förvånansvärt låg. Därför är jag lite mindre oroad idag än vad vi var när vi talades vid för två år sedan.

Manfred Aronsson konstaterar även att Bonnier-koncernen har problem med sin skuldbörda – vilket sannolikt innebär att TV4-Gruppen inte får möjlighet att använda vinsten.

– Det finns ju en ägare där (Bonnier), och tydligen har man upp emot 9 miljarder i skulder. Så jag antar att man behöver lite kulor dit också…

MTG ska den 7 september lansera ”det nya TV3”, efter att tidigare ha genomfört stora förändringar av Viasats sportkanaler och TV8 (läs mer om nya TV3 i Dagens Medias papperstidning, eller i DM Plus på Dagensmedia.se).

Manfred Aronsson är övertygad om att MTG:s fri-tv-portfölj – bestående av TV3, TV6 och TV8 – om några år kommer att vara större än TV4-Gruppens reklamkanaler i målgruppen 15-49 år. Och det beror, enligt Aronsson, på att MTG bygger sin kanalportfölj på ett smartare sätt än TV4-Gruppen.

– Om MTG TV har varit mer affärsmässig i år, och varit mer försiktig i lågkonjunkturen, hur kommer det sig då att MTG TV har ökat? TV8 har ökat 40 procent i vår, TV6 har ökat 16 procent, och det lilla tapp vi har på TV3 tas in av TV8 och TV6, säger Manfred Aronsson, och fortsätter:

– Vad det handlar om är att vi rattar vår portfölj effektivare. TV4 försöker gasa ifrån i lågkonjunkturen, med hjälp av koncessionsavgiftspengarna, men när jag nu börjar se hur verkningsgraden är och hur de har byggt hela sin portfölj, så tror jag inte att de kommer att komma så långt med det.

Manfred Aronsson poängterar också att det är ”fantastiska tider för annonsören”, eftersom utbudet av nationella ratings är större än någonsin. Dessutom är man, enligt MTG Sverige-vd:n, inte längre beroende av TV4 för att bygga räckvidd.

– Man behöver inte stå med mössan i handen utanför TV4:s säljavdelning, för nu finns det mer saker att välja på, säger han.

Visionen är att MTG TV ska utgöra grunden för annonsörernas kampanjer.

– Vill man lyxa till det och se sin spot i ”Let’s dance” eller ”Idol”, ja då kan man väl göra det. Jag kan förstå det. Det är högräckviddsfönster, och ledningsgruppen och vännerna tittar, "där syns mitt företag" och allt det där. Men det är bara en lyxprodukt. Basen, effektiviteten, och grundräckvidden i kampanjen – den köps effektivast här.

TV4-Gruppens omsättning under 2008 uppgick till 3,4 (3,1) miljarder kronor, och rörelseresultatet landade på 761 (614) miljoner kronor.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.