Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Minskat rörelseresultat för Nent i första kvartalet – Viaplays baltiska expansion påverkar

Publicerad: 22 april 2021, 09:24

Anders Jensen är koncernchef och vd för Nent.

Foto: Janne Næss

Nent redovisar ett minskat rörelseresultat på 210 miljoner kronor (219) efter bland annat kostnadsökningar i och med Viaplays expansion till Baltikum


Ämnen i artikeln:

NENT GroupAnders JensenViaplay

Nent har tagit Viaplay till de baltiska länderna under våren och expansionen har medfört en kostnad på 36 miljoner kronor som påverkar rörelseresultatet (EBITDA) negativt, enligt bolagets rapport för året första kvartal. 

LÄS MER: Nent Group: ”Räknar med ett skumpigt 2021” 

Rörelseresultatet uppgick till 210 miljoner kronor, jämfört med 219 miljoner kronor motsvarande kvartal föregående år. Den organiska försäljningstillväxten ökade med 16 procent till 2,98 miljarder kronor. 

Periodens resultat sett till samtliga koncernens verksamheter landade på 145 miljoner kronor, vilket var en minskning från 157 miljoner kronor föregående kvartal. Resultatet per aktie blev 1,99 kronor (2,33). Under perioden genomfördes en nyemission på 4,35 miljarder kronor för att finansiera Viaplays expansion till Baltikum.

LÄS OCKSÅ: AVOD-tittandet: Expressen passerar Nent – som tappar rejält 

”Den framgångsrika nyemissionen, där vi tog in 4,35 miljarder kronor, kommer att möjliggöra finansieringen av vår internationella expansion som redan har påbörjats i och med lanseringen i de tre baltiska länderna. Vi är på god väg mot våra mål, vi gör framsteg och vi förnyar våra arbetssätt genom att ta lärdomarna från pandemin och omvandla till en positiv kraft i framtiden”, framgår det av Anders Jensens vd-ord.

Anders Jensen under en videosänd dragning där han berättade om bolagets utveckling under årets första kvartal.

Foto: Skärmdump / Nent

Antalet betalande Viaplay-kunder ökade med 25 procent till 3 147 000 stycken från 2 510 000 motsvarande kvartal året innan. Även antalet streamade minuter ökade med 16 procent under perioden.

LÄS OCKSÅ: Allente sjösätter nya varumärket – så blir paketeringen 

Antalet abonnenter väntas bli totalt 650 000 fler under året givet den internationella expansionen – varav 400 000 väntas vara nya nordiska abonnenter.

”Den första lanseringen som gjordes i de tre baltiska länderna förra månaden har gått bra. Vi har snabbt nått en hög igenkänningsnivå, haft ett starkt kundinflöde och tecknat två nya distributionsavtal med teleoperatörer för att ge Viaplay en så bred spridning som möjligt. Näst på tur är Polen i augusti och USA mot slutet av året. Vi kommer att ha mer än 250k internationella abonnenter vid slutet av 2021 och återkommer med fler uppdateringar framöver”, skriver Anders Jensen. 

Reklamintäkterna, som utgör 29 procent av den totala försäljningen ökade med 6 procent på organisk basis, jämfört med motsvarande kvartal föregående år. 

LÄS OCKSÅ: Nent polisanmäler Paradise hotel-deltagaren – stoppar säsongen 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.