Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Minskad omsättning för Discovery – som gör brakförlust

Publicerad: 12 oktober 2021, 05:19

Både omsättningen och resultatet dalade för Discovery under förra året.

Foto: Janne Næss

Discovery Networks Sweden vänder vinst till förlust under 2020. Ökade investeringar i bland annat innehåll väntas dessutom äta upp intäkterna i år.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryWarner Bros

Nettoomsättningen för Discovery Networks Sweden minskade under förra året. Under 2019 låg nettoomsättningen på cirka 1,3 miljarder kronor för att minska till omkring 1,1 miljarder kronor 2020. 

Rörelseresultatet (EBIT) gick i sin tur från ett positivt resultat på 39,5 miljoner kronor år 2019 till ett minusresultat på -152,7 miljoner kronor 2020. 

I och med detta landar bolagets rörelsemarginal på -14 procent. 

I årsredovisningen skriver Discovery att de förväntar sig en något bättre eller platt utveckling av intäkterna 2021. Däremot väntas kostnaderna för innehållsinvesteringar och investeringarna i digital transformation öka, vilket enligt Discovery kommer motverka effekterna av de ökade intäkterna. 

År 2020 och även 2021 har inte bara inneburit en händelserik period för tv-huset på grund av pandemin. I slutet av 2020 stod det klart att streamingtjänsten Dplay ska byta namn till Discovery Plus, vilket officiellt skedde den 5 januari 2021

LÄS MER: Discoverys Norden-vd: ”Tv-branschen sneglar ofta på Norden”

Inte långt därefter, i slutet av januari, meddelades att dåvarande vd Nicklas Norrby lämnar sin roll. Numera drivs Discovery istället av James Gibbons som ansvarar för Discovery i hela Norden. 

På global nivå har det under den senaste tiden också skett stora förändringar. I maj meddelades att Warner Media och Discovery ska slå ihop sina mediedivisioner till en streamingtjänst, och senare i juni att det nya namnet ska bli Warner Bros. Discovery. Sammanslagningen väntas dock inte vara klar förrän i mitten av 2022. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DiscoveryWarner Bros

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.