Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Mindre politisk reklam i TV4 inför nyvalet

Publicerad: 11 December 2014, 11:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:19

Den glödheta annonsmarknaden gör att mängden politisk reklam som tillåts hos TV4-gruppen minskar inför nyvalet i mars.


Ämnen i artikeln:

TV4-gruppen

Det har varit möjligt att köpa politisk tv-reklam i TV4-gruppens kanaler sedan EU-valet 2009.

I samband med detta tog tv-bolaget fram riktlinjer för hur reklamutrymmet ska distribueras.

Riktlinjerna, som skapades för att ge alla partier samma förutsättningar och för att säkerställa balans, har uppdaterats löpande.

Inför nyvalet har nya riktlinjer nu tagits fram.

" Med tanke på den korta tid som nu är kvar fram till det extra valet och att det råder en stor efterfrågan på tv-reklam från annonsmarknaden är paketeringen som tagits fram något mer begränsad än tidigare, både i tid och utrymme. Detta för att tillmötesgå såväl övriga annonsörers behov och önskemål, samt ge de politiska partierna möjligheten till en viktig plattform inför valet", skriver TV4-gruppen på sin sajt.

Förändringarna innebär att perioden där politisk reklam tillåts minskas från fyra till två veckor (den 8-22 mars).

" Under den perioden ges partierna möjlighet att köpa max 150 trp per vecka nationellt (varav 120 trp i TV4 och 30 trp i övriga kanaler) och 25 trp per vecka lokalt. Vid ett maximalt köp från samtliga riksdagspartier skulle det innebära omkring 10 procent av det totala reklamutrymmet under dessa två veckor".

Förändringarna innebär också att TV4-gruppen nu tillåter politisk reklam i samband med nyhetssändningar.

" Det innebär att det bara är direkta valprogram, som debatter och utfrågningar, som undantas från politisk tv-reklam. För TV4 Play ökar antalet köpbara kontakter för politisk reklam. I övrigt är riktlinjerna i princip oförändrade".

Åsa Jamal är kommunikationsdirektör på TV4-gruppen:

– Vi har hela tiden tillämpat en försiktighetsprincip kring den politiska tv-reklamen och haft begränsningar som de flesta andra medierna inte har, säger hon i en kommentar.

Hon fortsätter:

– Vi ser i de undersökningar vi löpande gjort hur tv-tittarna och väljarna i allt högre grad värdesätter och uppskattar den politiska tv-reklamen, och ser därför ingen anledning till att politisk tv-reklam inte skulle kunna sändas i anslutning till nyhetssändningar. Av balans- och utrymmesskäl väljer vi dock att fortsätta hålla direkta valprogram fria från politisk reklam.

Om det inte skulle bli ett extraval den 22 mars kommer partiernas kampanjer avbokas automatiskt.

Och om man vill köpa reklamutrymme i TV4-gruppens kanaler är det bråttom.

" Eftersom tiden är knapp är paketen bara bokningsbara fram till den 19:e december. I övrigt finns precis som i dag möjlighet för de politiska partierna att ingå årsavtal eller köpa ad hoc-utrymme utanför valperioderna i mån av plats".

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

TV4-gruppen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev