fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Miljonjakten lämnar TV3 för TV4 – efter besvikelse över tittandet

Publicerad: 6 oktober 2014, 10:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26

Postkodlotteriet flyttar ”Miljonjakten” till TV4 efter stor besvikelse med tittarsiffrorna i TV3.

Ämnen i artikeln:

Postkodlotteriet

EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Efter sex år med ”Postkodmiljonären” i TV4 inledde Postkodlotteriet 2012 ett samarbete med MTG. Med storsatsningen ”Miljonjakten” i TV3 ville bolaget nå fler kvinnor och fler unga tittare – och potentiella lottköpare.

I mars värvades Renée Nyberg, programledare för ”Miljonjakten” från TV3 till TV4.

Efter tre säsonger i TV3 står det nu klart att Postkodslotteriet låter ”Miljonjakten” följa efter.

Programmet byter även namn till ”Deal or no deal med Miljonjakten”, även om innehållet blir snarlikt.

Anders Årbrandt, vice vd på Svenska Postkodlotteriet, är öppen med att tittarsiffrorna i TV3 har varit en besvikelse.

– Miljonjakten är ett stort format, som bygger på ett världsformat, och vi vet att det ska kunna leverera bättre tittarsiffror, säger han till Dagens Media.

Första säsongen drog i snitt omkring 300 000 tittare per program. Den senaste säsongen drog oftast mellan 165 000 – 200 000 tittare, enligt Anders Årbrandt.

– Det tycker jag är för lite, säger han.

Vad tror du att flytten till TV4 kommer ge för tittarsiffror?

– Jag hoppas på i alla fall det dubbla.

Max Lagerbäck, presschef på MTG TV, tar kritiken med ro .

– Vi önskar dem ett stort lycka till, säger han om Postkodlotteriets kanalbyte.

En massiv marknadsföringskampanj sjösätts i början av november för att säkerställa att programmet når ut. TV-reklam, utomhus, digitalt och spelbrickor som skickas till Postkodlotteriets hela kundstock ingår.

– Vi gör en enorm reklamkampanj, säger Anders Årbrandt.

Postkodlotteriets starka historiska tillväxt hotas nu av att marknaden blivit alltmer mogen. Därför jobbar lotteriet hårt för att hitta nya målgrupper vilket kräver ”bättre segmenteringsarbete och mer nishad marknadsföring”, enligt den senaste årsberättelsen.

Dagens Media har i flera artiklar berättat om det tittartapp som under året har slagit mot de linjära tv-kanalerna.

Anders Årbrandt säger att Postkodlotteriet hoppas nå även yngre tittare med hjälp av högre totala tittarsiffror i och med flytten till TV4.

– Tappet är som mest tydligt i de yngre målgrupperna. Våra kunder är finns färmst bland folk som är 40 år och äldre och där kommer det säker att ske ett tapp på sikt, men vi är inte där ännu.

– Linjär-tv kommer att vara ett bra fönster för de digitala kanalerna även i framtiden, och game shows tror jag alltid främst kommer att gå i linjär-tv.

Under 2013 lade Svenska Postkodlotteriet 615 miljoner kronor på marknadsföring och försäljning. Motsvarande siffra 2012 var 497 miljoner kronor.

Enligt Svenska Postkodlotteriet kan de ökande kostnaderna delvis förklaras med att organisationen utökade produktportföljen med bingo och skraplotter på nätet.

Intäkterna 2013 uppgick till 3,5 miljarder kronor, vilket var 16 procent mer än föregående år.

LÄS ÄVEN:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev