Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Miljonförlust för Eurosport

Eurosport tappar över 10 miljoner kronor i omsättning – och redovisar en miljonförlust.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 03 September 2014, 08:05
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:30

Ämnen i artikeln:

Eurosport

Eurosport Television AB, det svenska dotterbolaget till franska Eurosport, sammanfattar ett tufft 2013 i årsredovisningen som nu har lämnats in till Bolagsverket.

Omsättningen minskar med 16 procent, till 58,4 (69,5) miljoner kronor. Eurosport förklarar intäktstappet med minskad reklamförsäljning till följd av en "omstrukturering av försäljningsorganisationen".

Rörelseresultatet går från 1,2 miljoner kronor 2012 till en förlust på -1,6 miljoner 2013.

"Som en följd av omstruktureringen har personalkostnaderna ökat markant inom försäljningsorganisationen", skriver Eurosport, och fortsätter:

"De totala personalkostnaderna har dock minskat vilket också reflekteras i resultaträkningen. Den ökade personalkostnaden avseende försäljningsorganisationen är av engångskaraktär och kommer inte överföras till 2014".

Kostnaden för vd- och styrelsersättningar ökade med nästan 2 miljoner kronor, till 5,4 miljoner, vilket förklaras med att bolaget fick en ny vd i Dennis Andersson i februari 2013, samtidigt som den tidigare vd:n Amanda Evans fick avgångsvederlag.

Vid årsskiftet 2012/2013 tog Stampen över Eurosport.se, varpå Eurosport organiserade om sin internetavdelning.

"Detta är också en bidragande faktor till den signifikanta minskningen av produktionskostnader under 2013", skriver Eurosport.

Nu har nya ägaren SBS Discovery TV tagit över Eurosports annonsförsäljning, vilket ska ge ökade intäkter under 2014.

Samtidigt har en ny redaktionell strategi tagits fram, som innebär att Eurosport ska proucera mer lokalt innehåll och samtidigt "minska antalet kommenterade timmar".

Ämnen i artikeln:

Eurosport

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.