Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Miljonfest för Filip & Fredrik

UPPDATERAD. Filip Hammars, Fredrik Wikingssons, Lars Beckungs och Micke Svenssons tv-bolag Mexiko Media gör en mångmiljonvinst.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 27 Augusti 2014, 07:51
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:30

Dagens Media kunde i slutet av 2012 avslöja att tv-profilerna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson skulle starta det nya tv-produktionsbolaget Mexiko ihop med Kanal 5:s förre programdirektör Lars Beckung.

Kort därpå rekryterades även Micke Svensson, tidigare vd på Stockholm-Köpenhamn, till bolaget, där han blev delägare och kreativ chef.

Nu har Mexiko Media sammanfattat bolagets första verksamhetsår i en årsredovisning. Den visar att bolagets omsättning uppgick till drygt 50 miljoner kronor, och rörelseresultatet landade på över 5 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen, på 10 procent, är högre än hos många andra produktionsbolag i den svenska tv-branschen, som sedan länge har präglats av dålig lönsamhet.

– Vi är supernöjda, både siffermässigt och känslomässigt. Vi har kommit igång och vi går plus, säger Lars Beckung, vd på Mexiko, till Dagens Media.

– Det viktiga för oss på lång sikt är att våra medarbetare och kanalerna tycker att vi gör ett bra jobb. Vår uppfattning är att kanalerna tycker att vi levererar det som vi har åtagit oss att göra, och samtidigt fokuserar vi mycket på HR-frågor, på att få folk att trivas och tycka att vi är ett bra ställe att vara på.

Det goda resultatet innebär att Mexiko nu har kapital att använda till bolagsbygget.

– Vi har nu möjlighet att investera i en helt ny utvecklingsavdelning, som påbörjade sitt arbete i augusti, säger Lars Beckung.

Till tjänsten som utvecklingschef har Mexiko värvat Pernilla Gamryd, tidigare vd på Bada Bing, som bland annat tog fram det lyckade konceptet med ”En stark resa” med ”Ullared”-profilerna Ola-Conny Wallgren och Morgan Karlsson.

– Pernilla är jäkligt duktig. Nu har vi en bra utvecklingsavdelning för den tuffa tid som branschen går till mötes, säger Lars Beckung.

Mexikos ägare plockar inte ut några pengar i utdelning.

Bolaget hade 18 anställda under 2013,varav lika många män som kvinnor.

Mexiko har sedan starten bland annat producerat TV3:s storsatsning ”Hasselhoff”, TV4:s "Veckans svensk", samt Kanal 5-programmen ”Nugammalt” och ”Breaking News”.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.