Mia Skäringer: "Jag ringde folk jag gillar och vill umgås med"

Mia Skäringer berättar om sitt nya program "Holy Mary", att hon tröttnat på "storstadsfixerade och välkammade skärgårds-program" och hur det är att göra branded content.

Under mellandagarna presenterade Com Hem/Boxer nyheten om att de nu satsar på branded content. Distributörerens nya plattform Podd-tv ger rum för nya, svenska underhållningsprogram – vilka inte är finansierade av reklamavbrott – utan producerade tillsammans med sponsorer och samarbetspartners.

Ett av de första program som har gått att se med start förra veckan är skådesplelaren Mia Skäringers nya "Holy Mary", ett program som presenteras i samarbete med restaurangen Pinchos.

Mia Skäringer berättar för Dagens Media hur hon och hennes man kom på idén när de hälsade på vänner i Skåne.

– Jag tyckte så mycket om miljön och ville filma något där. Visa nya ställen i Sverige, och träffa människor som inte syns i alla program.

"Holy Mary" är serien där Mia Skäringer träffar kända svenskar så som Nino Ramsby, Anna Mannheimer och Christian Kjellvander, i ett "spontant program med möten runt mat och musik".

”Ett rufft, osminkat och spontant program” har du beskrivit porgrammet som tidigare. Om du ska utveckla det. 

– Ärligt. Allt gjordes på tre veckor och utefter en helt spontan idé. Jag är personligen lite trött på storstadsfixerade välkammade skärgårds-program och ville prova nått nytt. Därmed inte sagt att det blir bättre tv, men garanterat nya miljöer och människor

"Programmet kan drunkna i fel förväntningar"

Du bjuder in gäster som Nino Ramsby, Anna Mannheimer och Christian Kjellvander under temat mat och musik. Vilka fler gäster kommer vi få se under programmets gång – och inte minst vad bjuder de på?

– Det blir samling kring mat med olika teman på samtalen. Men allt sker transparent och får lov att vara lite stökigt. Ibland får vi ihop det och ibland inte. Andra gäster är bland andra Ann Westin, Kaliffa, Motoboy, Linnea Olsson, Cissi Wallin, Mikael Dalén, Julia Frej, Matilda Sjöström, Claes Classon.

Tidigare har du gjort "Mia på Grötö" – vilka är skillnaderna och likheterna med "Holy Mary"?

– Mycket mera orepat, spontant och ruffigt. Vi fångar stunden och nya oanvända miljöer.

Varför väljer du att distribuera detta via egen kanal?

– För annars kan programmet drunkna i fel förväntningar. Det här är som sagt gjort på tre veckor under min semester. Jag ringde folk som jag gillar och vill umgås med i telefonboken.

Hur känns det att göra branded content?

– Just detta upplägget passar Holy Mary bra. Och jag jobbar på olika sätt med olika projekt hela tiden.

Publicerad 2018-01-02 13.48Uppdaterad 2018-01-02 14.02