Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Meter inleder internationell format-offensiv

Publicerad: 2 Mars 2011, 12:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Meter Formats ska ta Meter ut i världen. För dagensmedia.se berättar Vigor Sörman hur Meter ska erövra den internationella format-marknaden.


Ämnen i artikeln:

MeterMeter Television

Meter Television har under de senaste åren tagit klivet från att mest producera redan existerande utländska format till att själva framgångrikt ta fram egna format för den svenska marknaden.

Bland de mest populära programmen finns Lyxfällan och Svensk Hollywoodfruar.

Nu inleder bolaget en storsatsning för att kunna hävda sig även på den internationella format-marknaden.

– Vi har under de senaste åren blivit väldigt bra på egenutvecklade produktioner. Nästa steg är att våga ta klivet ut internationellt, säger Vigor Sörman, som blir ansvarig för den nya verksamheten Meter Formats.

Målet är att skapa program som kan bli ”succéer” på den svenska marknaden – som sedan kan säljas utomlands.

– Det handlar alltså inte om karaktärsdrivna format, utan programidéer som kan starta i Sverige, men som snabbt kan resa ut i världen. De svenska kanalerna är väldigt bra på att identifiera starka format.

Meter Formats ska även paketera redan existerande Meter-format för internationell försäljning med start på tv-mässan i Cannes senare i år.

Inom Shine Group, ägare till Meter, finns redan bolag som Friday TV och Stockholm-Köpenhamn – som är inriktade på att ta fram egna format.

Men enligt Vigor Sörman ska Meter Formats inte ses som en konkurrent till dessa.

– Nej, de är ju våra kolleger. Det finns totalt sju olika utvecklingsavdelningar inom vår koncern och Meter Formats blir ett komplement till de som redan finns.

I dagsläget består Meter Formats endast av Vigor Sörman som nu är ”på jakt efter den perfekta parhästen”. Hur många som ska arbeta i verksamheten är ännu inte bestämt.

– Det beror lite på hur bra det går. Vi har ett krav på oss att bli lönsamma inom en ganska snar framtid.

Meter Television omsatte en kvarts miljard kronor enligt sitt senaste bokslut, som gäller helåret 2009.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MeterMeter Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.