Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Mest sedda programmen 2019

Publicerad: 13 Januari 2020, 08:59

Sverige förlorade VM-mötet mot Nederländerna med 1-0.

Foto: TV4

SVT och TV4 dominerar topplistorna över förra årets mest sedda program, både linjärt och online.


Ämnen i artikeln:

SVTTV4Discovery NetworksNENT Group

Melodifestivalens final är 2019 års mest sedda program i linjär-tv. Totalt lockade finalen 3 652 000 tittare till SVT1, vilket är en ökning från året innan då finalen sågs av 3 551 000 tittare. På topplistan online kvalar dock inte Melodifestivalen in, där är istället ett avsnitt av julkalendern ”Panik i tomteverkstaden” förra årets mest sedda program med en onlinerating på 1 224 102.

TV4 kvalar in på plats sex på topplistan över linjär-tv-format. Matchen Nederländerna-Sverige i fotbolls-VM lockade totalt 2 333 000 tittare. Mest sett online hos TV4 är ett avsnitt av ”Solsidan”, som också går in på plats sex på topplistan. Avsnittet hade en onlinerating på 338 663.

Inga program från varken Discovery Networks eller Nent Group kvalar in bland de mest sedda. Hos Discovery är det mest sedda programmet i linjär-tv ett avsnitt av ”Playa del Sol” från augusti, vilket drog 527 000 tittare. Online är det ”Wahlgrens Värld” som dominerar för tv-huset. Serien toppade under 2019 på en onlinerating på 115 867.

Nent Group lyckas nå över miljonen för sitt mest sedda program i linjär-tv – matchen Danmark-Sverige i handbolls-VM lockade totalt 1 022 000 tittare i TV3. Online är ”Paradise Hotel” Nent Groups mest lyckade format som toppar på en onlinerating på 171 827.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.