Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Mercedes Superbowl-film – för sexig för sitt eget bästa?

Publicerad: 29 Januari 2013, 05:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:57

NEW YORK. Hur sexig får en reklamfilm vara? Den frågan ställs i USA med anledning av Mercedes nya reklamfilm, som kommer att premiärvisas under finalen i amerikansk fotboll söndag den 3 februari. Se teasern på dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

Mercedes

Årets Superbowl, mellan Baltimore Ravens och San Francisco 49ers, föregås, som vanligt, av ett enormt intresse.  Förra årets final sågs av drygt 111 miljoner tv-tittare, vilket var rekord. Årets final, som spelas i New Orleans och visas på CBS, väntas locka minst lika många tittare.

För annonsörerna och reklammakarna är därför tv-sändningen från Superbowl årets utan jämförelse viktigaste event. Reklamen under sändningen når inte bara potentiellt fler människor än vid något annat tillfälle, den diskuteras och betygssätt av människor utanför branschen i en omfattning som aldrig annars.

För många stora företag är det därför ett måste att synas under Super Bowl. Men smakar det så kostar det. Genomsnittspriset för en 30 sekunder lång reklamfilm i årets final ligger på 3,8 miljoner dollar, en uppgång jämfört med förra året med 300 000 dollar.

Och i en handfull av fallen fick annonsörerna hosta upp så mycket som 4 miljoner dollar eller mer. Biltillverkarna är den bransch som dominerar. Förra året visades under de totalt 48 minuter långa reklamavbrotten reklam för tolv biltillverkare.

I syfte att öka intresset för sin nya reklamfilm den 3 februari, inte minst med tanke på den mördande konkurrensen som väntar, har Mercedes därför lagt ut ett par teasers på Youtube, som redan blivit uppmärksammade i de amerikanska medierna.

Orsaken är att stjärnan i den 60 sekunder långa filmen, förutom bilen ifråga, heter Kate Upton, en 20-årig blond amerikansk modell som de senaste två åren synts i Sports Illustrateds årliga Swimsuit Issue och i flera reklamkampanjer. 

I en teaser för Mercedes får man se hur en vind blåser in i ett gammalt café i New Orleans vilket får till följd att en jukebox tänds och börjar spela Rolling Stones ”Sympathy for the Devil”. En hund skäller. En termometer visar en kraftig ökning av temperaturen, kaffet i en kopp börjar koka. En servitör tappar tallrikar i golvet och framljusen på en Mercedes tänds. Men ingen Kate Upton, inte i den teasern.

Henne får vi se i en senare teaser, som släpptes för en dryg vecka sedan. Klädd i blå korta avklippta jeansshorts och ett svart urringat linne blåser hon bubblor från den skum som uppstår när man tvättar Mercedes sportmodell CLA. Men det är inte Kate Upton som står för rengöringen, den utförs av ett antal unga män som inte kan ta ögonen från supermodellen. Vattnet droppar från backspegeln, skummet yr på huven och en av de unga männen håller, uppenbarligen ovetandes om vad han gör, vattenslangen så att vattnet sprutas i en båge i luften.

Det går inte att ta miste på vad reklamfilmen vill säga, antydningarna är alltför uppenbara, och det är därför man i amerikanska medier ställer sig frågan om reklamfilmen är alltför sexig för sitt eget bästa.

Filmen är gjord av reklambyrån Merkley + Partners och regissören heter Dante Ariola.     

Åke Lindberg 

Här är teasern:

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/uPq7jVGPs3g" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


Ämnen i artikeln:

Mercedes

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev