Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Melodifestivalen tappar tittare

Publicerad: 3 Februari 2020, 09:50

The Mamas gick direkt vidare till final efter den första deltävlingen i ”Melodifestivalen”.

Foto: Lars Lundqvist/Wikimedia Commons

Årets första deltävling i ”Melodifestivalen” tappar drygt 200 000 tittare.


Ämnen i artikeln:

MelodifestvalenSVT1

I lördags var det dags för den första deltävlingen i ”Melodifestivalen”. Totalt bänkade sig 2 835 000 tittare framför tv-apparaterna, enligt preliminära siffror från MMS.

Jämfört med första deltävlingen förra året är det ett rejält tapp. Då sågs programmet av 3 046 000 tittare.

– Tittandet sjunker som väntat i broadcast, helt i linje med de långa tittartendenserna. Vi behåller dock samma starka andel som tidigare – nästan 75 procent av alla som tittade på vanlig tv på lördagskvällen såg på festen från Linköping, säger Peter Nyrén, programbeställare för Underhållning och Livsstil på SVT.

Enligt SVT startades programmet totalt 520 000 gånger i SVT Play under helgen.

– Vi är jätteglada och stolta för starten av årets Melodifestival. Programledare och bidrag får mycket värme och kärlek från publiken. Vi ser också att programmet fortsätter att engagera på otroliga nivåer. Det var över 500 000 som röstade i första deltävlingen och det är den näst högsta siffran för en deltävling någonsin, säger Peter Nyrén.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MelodifestvalenSVT1

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.