Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Rörligt

"Melodifestivalen slagit alla rekord"

Publicerad: 12 Mars 2013, 14:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:52

Lördagens final av Melodifestivalen är den mest diskuterade tv-sändningen i de sociala medierna någonsin.


Ämnen i artikeln:

MTGMelodifestivalenLike.tvSVT

Det visar MTG och Like.tv:s social-tv mätning, som genomförs i samarbete med Lissly.

Totalt nämndes finalen 159 000 gånger i de sociala medierna som exempelvis bloggar, Facebook och Twitter.

– Inkluderar vi allt snack om artisterna är vi uppe i 247 000 inlägg förra veckan. 53 procent av allt snack var under sändningen, vilket visar på behovet att bevaka vad som sägs både inför och efter sändningstillfället, säger Jacob Olsson ansvarig för Like.tv, till dagensmedia.se.

Hittills har Melodifestivalen nämns i hela 556 000 inlägg. Dessutom har 84 000 svenskar twittrat om eventet.

Sammantaget gör siffrorna att Melodifestivalen "slår alla rekord", enligt Jacob Olsson.

– Inget annat program har någonsin engagerat tv-tittarna på det sättet som vi såg i lördags. Det är väldigt intressant att följa pulsen på vad tittarna snackar om, allt från klagomål på europeiska juryn till Yohios framträdande som engagerade mer än Loreens förra året, säger han.

Maria Ilstedt, projektledare för Melodifestivalen, är inte överraskad över att programmet engagerar, men gläds ändå över siffrorna.

– Om ingen skrev om oss vore det fruktansvärt så det är så klart fantastiskt att så många engagerar sig, säger hon till dagensmedia.se.

Hon tror samtidigt att de traditionella mediernas omfattande bevakning av Melodifestivalen ökar snackis-vänligheten i de sociala medierna.

– Vi har ju ett väldigt stort massmedialt tryck på oss och det börjar redan under hösten. Vi är helt enkelt en produktion som man skriver mycket om.

Hemligheten, säger hon, är att programmet engagerar hela familjen.

– Hela familjer, från 6-åringar till 75-åringar, tittar på Melodifestivalen. Och det finns alltid nåt att tycka om vårt program, för eller emot. Det gör ett avtryck.

Så ofta har Melodifestivalen nämnts

159 000 inlägg direkt kopplat till Melodifestivalen.

247 000 inlägg om Melodifestivalen samt artisterna.

Totalt 556 000 inlägg om hela Melodifestivalen under våren.

84 000 svenskar som twittrat om tävlingen under våren.

Dante Thomsen

Sebastian Parkkila


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev